donderdag 9 februari 2012

Philips: Is er leven na de televisie?




Is er leven na de televisie?



Bovenstaande cijfers beloven niet veel goed voor dit Nederlandse bedrijf. Een wel heel beperkte groei van de omzet, een daling van de EBITA en een verlies van 1,2 miljard euro. Operationeel gaat er kennelijk iets fout met dit bedrijf. Het verlies netto kan verklaart worden door een monster afschrijving 1,3 miljard euro en de nog altijd verlieslatende televisie activiteiten. Deze laatste zijn de deur uitgegaan en afschrijvingen op goodwill zijn normaal gezien geen jaarlijks terugkerend verhaal. Toch staat er nog altijd een goede 7 miljard euro goodwill op de balans van het bedrijf.
Het bedrijf focust daarom ook vooral op zijn EBIT prestatie, hierbij wordt geen rekening gehouden met de afschrijving. Ook hier komt het resultaat lager uit, vooral het gevolg van herstructureringskosten. Philips is namelijk volop bezig met zichzelf heruit te vinden.

De televisie afdeling maakte ongeveer 500 miljoen euro verlies maar verdwijnt normaal uit de boekhouding omdat deze divisie verkocht wordt. Voor volgend jaar zou er dan ook weer winst mogen worden verwacht. Positief is vooral de stijgende omzet op dat vlak. Het bedrijf benadrukt ook zijn cashflow, die is inderdaad nog altijd positief. Philips is dan ook zeer trots om aan te kondigen dat het voor 2 miljard euro eigen aandelen gaat opkopen. Het bedrijf heeft weinig schulden, ongeveer 700 miljoen euro op een eigen vermogen van 12 miljard euro, en het beschikt dus over een sterke balans. Echter het dividend is niet mals. Het bedrijf kondigde aan dat dit niet verlaagt wordt, wat positief is, maar de pay out ratio bedraagt 85% van de cashflow. Het hoge dividend en de inkoop van eigen aandelen kan dus wegen op de balans in de toekomst.


Het bedrijf

Philips produceert huishoudtoestellen, medische toestellen en verlichtingsapparatuur. Het spreekt voor zich dat de groei hierbij beperkt is in het Westen. Overheden besparen en investeren minder in gezondheidszorg en de consument hier heeft een golf van besparingen op zich zien afkomen. Daarom is het positief om vast te stellen dat het bedrijf actief is in de groeilanden. Al is 33% van de omzet nog altijd redelijk beperkt maar dit wordt vooral verklaart omdat hun medische afdeling slechts 20% haalt uit groeiregio's. Voor verlichting en consumentproducten is dit wel 40%. Dit stelt het bedrijf in staat om te blijven groeien op vlak van de omzet.
Natuurlijk is vooral de winstmarge van belang, het bedrijf zelf kondigt een besparingsprogramma aan van 800 miljoen euro en hoopt snel de marge weer boven de 10% te krijgen. Positief is wel dat het bedrijf zijn belangrijkste kwartaal pas eind 2012 heeft. In die periode kopen mensen het meest van hun consumentenproducten, de verwachting is dat tegen dan het besparingsplan op snelheid is.

Wat dan rest is de focus op de omzet. Voor de medische afdeling ziet het plaatje er redelijk positief uit. We worden met zijn allen ouder en vereisen dus meer medische zorgen. Philips is nummer één in bijvoorbeeld het monitoren van patiënten en hart toestellen. Twee categorieën die inderdaad profiteren van ons ouder worden. Ook richt men zich meer en meer op thuisverzorging, met allerlei monitors hoopt men mensen langer thuis te houden en toch voldoende medische verzorging te behouden.
Het zorgenkind voor Philips is dan ook eerder de consumentendivisie, ondanks hun enorm sterk merk staat men daar onder druk. Deze afdeling zal tevreden moeten zijn met lagere marges maar de overnames in de groeilanden zorgen ervoor dat qua omzet men minder afhankelijk wordt van de verzadigde Europese en Amerikaanse markten. Deze divisie is ook eindelijk verlost van de tv afdeling waardoor er hier weer structureel winst kan worden gemaakt.

De verlichtingdivisie kent een transformatie van de oude gloeilampen naar modernere toepassingen. De sterkte van Philips is dat ze hier wereldwijd marktleider zijn waardoor ze eenvoudiger hun prijzen kunnen verhogen of behouden en minder last hebben van concurrentie. Al staan hun prijzen voor Led producten onder druk. Toch groeit hun omzet in deze nieuwe sector met meer dan 50% over de afgelopen jaren. Wat ook nodig is omdat de concurrentie om de hoek loert met goedkopere producten.

De toekomst

Het bedrijf zelf hoopt om tegen 2013 terug op het juiste pad te zijn. Slimme beleggers kopen alvorens een bedrijf zichzelf heruitvindt, de vraag is dus vooral of de heruitvinding kan slagen. Om te beginnen is Philips een ijzersterk merk en bedrijf. De balans is stabiel, de cashflow bleef positief en men verwacht dat de afschrijvingen nu eindelijk achter de rug zijn. Hierdoor kan men weer denken aan winst.


De doelstelling die het bedrijf zelf uitschrijft ogen ambitieus maar zijn haalbaar. Hierdoor kan het bedrijf hopelijk weer zichzelf in een goed daglicht plaatsen. Het siert Philips dat ze de knoop doorhakken, de afschrijven waren immens de problemen met de televisie divisie werden aangepakt en men onderneemt actie. In tussentijd betaald men een mooi dividend en koopt men eigen aandelen. De aandeelhouder staat dus niet in de kou. Indien de transformatie lukt koopt u vandaag het bedrijf wel zeer goedkoop. De boekwaarde bedraagt 13 euro per aandeel, dit kan gezien worden als een bodem. Of u tegen deze koers kan aankopen is niet zeker, maar alles onder de 16 euro kan gezien worden als een mooie instapkoers voor de langere termijn.


Read more ...

Het probleem Bekaert



 Het verleden

Een aandeel waarderen op basis van de fundamentele analyse houdt in dat je kijkt naar de cijfers en hetgeen het bedrijf produceert. Dit heeft altijd als gevolg dat je vooral focust op de dingen die je weet, de dingen die reeds zijn gepasseerd. Bij Bekaert is dat verleden zeer mooi. Het bedrijf was in 2010 een industriële mastodont geworden. Actief in China, actief in groene industrieën en een aandeel dat steeg dat het niet meer mooi was. Niet op basis van lucht maar op basis van een record winst en omzet.
Bekaert heeft echter een fout gemaakt, het bedrijf heeft enkele degelijke fundamenten die het reeds jaren heeft. Het maakt staalkoord, dat bijvoorbeeld gebruikt wordt in bruggen maar ook in autobanden. Een cyclische sector maar één die goed draaide omdat het bedrijf marktleider was op technologisch vlak en daar dat waar men nog groeide, Azië.


Dit was Bekaert in 2010 op vlak van geografische spreiding en productmix. In dat jaar haalde het bedrijf meer dan 3 miljard euro omzet en puurde het daaruit 370 miljoen euro winst, of meer dan 6,2 euro per aandeel. Een boerenjaar zoals dat dan heet. Maar die tijden liggen achter ons. De schuldige hiervoor is duidelijk, in bovenstaande grafiek is het meerbepaald al het groene in de taartdiagrammen. De inkomsten afkomstig uit energie.

Ik wil de zaag niet zijn

Bekaert maakt geen zonnepanelen, Bekaert produceert geen groene energie. Het produceert een onderdeel van het productieproces van zonnepanelen. Zaagdraad om de siliconepanelen te snijden. Het is slechts een klein onderdeel van het bedrijf, in omzet bijna verwaarloosbaar. Maar het was een bijna monopolie. Niemand maakte zaagdraad zo sterk en dun als Bekaert. Iedereen die zonnepanelen produceerde wou die zaagdraad afkomstig uit de vele fabrieken van Bekaert.
Het is logisch, zolang er vraag is naar zonnepanelen is er vraag naar zaagdraad. Alleen de vraag naar zonnepanelen neemt af, de regeringen verminderen hun subsidies voor deze panelen. Maar er zijn ook kapers op de kust, er zijn namelijk nog bedrijven die zaagdraad maken. Dit alles zorgde ervoor dat Bekaert zijn stuntjaar 2010 niet kon herhalen in 2011.


Omdat Bekaert meer is dan zaagdraad groeit de omzet nog altijd. Zoals blijkt uit de cijfers van de eerste 9 maanden. Zonnepanelen worden vooral gemaakt in China, de omzetvertraging mag dus vooral aan dit product worden toegeschreven. Dat de andere regio's nog groeien lijkt positief, maar dat is slechts een illusie. Bedrijven worden niet afgeschreven op hun omzet. Wel op hoeveel winst ze uit die omzet puren. Het moge duidelijk zijn, de marges op zaagdraad waren immens. Indien de omzet daaruit daalt zal dit deels het gevolg zijn van minder vraag, dus lagere volumes, maar evengoed van prijsdalingen die Bekaert heeft doorgevoerd. Minder prijs, minder vraag geeft een dodelijke cocktail voor de marges. Meer dan 50% prijsverlagingen, dat zijn solden, voor zaagdraad.

Het heden

De winsten uit 2010 waren uitzonderlijk, op de omzet haalde Bekaert 17% marge. Voor een industrieel bedrijf, waar prijszettingkrachten meestal beperkt zijn, is dit enorm. Voor dit jaar worden marges verwacht van rond de 7 tot 8%. Een bedrijf dat zijn vraag ziet terugvallen zit met meerdere problemen. Het krijgt minder geld maar meestal produceert het nog evenveel. Daarom ook het herstructureringsprogramma. Het bedrijf snoeit in zijn productiecapaciteiten om alzo minder kosten te maken. Op zich is dit positief, maar een bedrijf dat snoeit in productie geeft aan dat zijn omzet onder druk staat. Zaagdraad is een verloren positie voor het bedrijf, het zal zijn winsten weer moeten halen uit zijn gewone producten. De vraag is hoeveel winst hieruit kan worden gehaald. De meer dan 1.200 ontslagen in China en België tonen aan dat het menens is voor het bedrijf. In 2011 wordt een omzet verwacht van om en bij de 3,3 miljard euro op gecombineerde basis. Dit houdt een kleine omzetgroei in en duidt er duidelijk op dat dit bedrijf nog altijd groei heeft. Echter de winst zal veel lager uitvallen, met een marge van 7% komen we uit op 230 miljoen euro of 140 miljoen euro minder dan in 2010. Per aandeel zal het nog lager uitvallen omdat er ook nog herstructureringskosten zullen worden gemaakt. Men ontslaagt niet zomaar 1.200 man zonder dat dit tijdelijk weegt op de winsten.

De toekomst


Het bedrijf maakt eind februari, 24 om exact te zijn, zijn jaarresultaten bekend. Met een verwachte winst per aandeel onder de 3 euro houdt dit een winsthalvering in. De vraag is vooral wat de toekomst zal brengen. Zal zaagdraad nog meer in prijs dalen of waren de herstructureringen voldoende? Dat de andere activiteiten nog groeien hangt vooral samen met de ontwikkelingen van de wereldeconomie. Maar wat het ook is, de winst zal niet snel terug gaan richting de 6 euro. Wat betekent dat het bedrijf op dit moment correct gewardeert wordt aan tien keer de winst. De boekwaarde zit trouwens ook rond de 28,8 euro en is normaal ieder jaar stijgend, Bekaert maakt nog altijd winst, waardoor dit een mooie bodem vormt.

Balansmatig is het bedrijf redelijk gezond, al zijn er twijfels over het dividend. Indien dit negatief wordt, een verlaging, is de kans groot dat het aandeel nog lagere regionen opzoekt. Voor mensen die nog geen aandelen Bekaert hebben is het duidelijk, er zijn betere koopjes te doen. Tenzij je heel veel geduld hebt natuurlijk, dan is 10 keer de winst een mooi instapmoment. Voor mensen die reeds aandelen hebben en hierop dus verlies hebben is bijkopen onder de boekwaarde een must. Een herstel richting de 40 euro lijkt niet voor het komende jaar. Beter je gemiddelde verlagen.


Read more ...