donderdag 8 maart 2012

Retail: Delhaize en Carrefour

De Europese Retailsector 


 

Retail is zo één van die defensieve sectoren waarbij er toch wat addertjes onder het gras zitten. Carrefour en Delhaize kwamen vandaag met zwakke cijfers. Colruyt gaat al een tijdje door het stof. De reden is eenvoudig, de marges van deze bedrijven zijn laag. Het gemiddelde ligt rond de 5%. De lage marges zijn een gevolg van de economische malaise. De prijzen van allerlei producten blijven stijgen, denk maar aan olie. Terwijl de overheden besparen en de consument onzeker is. Hierdoor kunnen retailers niet iedere prijsstijging doorreken.

Voor Delhaize voelt dit. Het lanceerde in België een prijzenoffensief maar zag hierdoor zijn marge dalen van 4,9% tot 4,8%. Dit lijkt niet veel maar het offensief is nog maar net begonnen. In de VS zijn ze al langer bezig met een offensief. Hun Food Lion winkels zagen de marges van 5,4% dalen tot 4,8%. Het mag duidelijk zijn, dalende marges bij stabiliserende omzetten geeft dalende winst. Natuurlijk blijven deze bedrijven winstgevend alleen ze zijn niet zo defensief als ze lijken. Een prijzenoorlog kan hun marges zo doen verdwijnen. Dit is de reden waarom Colruyt zo onder druk staat, dit bedrijf heeft bijna geen vet in zijn organisatie waardoor verdere besparingen quasi onmogelijk zijn. Delhaize hoopt wel via een reorganisatie de prijzen verder op te krikken maar zulke dingen kosten tijd.

Het aandeel Delhaize staat al lange tijd onder druk. Toch is die druk overdreven. Zoals gezegd maakt het bedrijf nog altijd winst, de boekwaarde bedraagt 53 euro per aandeel de winst van 4,71 euro per aandeel is ook stevig en het dividend werd verhoogt tot 1,76 euro per aandeel. Fundamenteel is het dus zeer goedkoop waardoor nu verkopen geen enkele reden heeft. Maar retailers zijn bedrijven zoals een ander. Het zijn niet die defensieve bedrijven meer waarin het veilig beleggen is. Raadzaamheid is hier ook geboden.

Ahold en Tesco zijn de favorieten in deze sector. Ahold vanwege zijn sterke balans, indien het slecht gaat met de marges heeft dit bedrijf de ruimte om dit zonder kleerscheuren te overleven. Tesco daarentegen doet iets wat bijna geen enkele retailer nog kan doen, het groeit. Omzetgroei is cruciaal om de winst op peil te houden in een markt met krappe marges. Bedrijven zoals Carrefour en Colruyt hebben op dit moment alle momentum tegen wegens enkele operationele tegenvallers. Van die twee is Carrefour wel het goedkoopst en dus interessanter. Delhaize lijkt fundamenteel de goedkoopste en heeft daarom een beperkter dalingsrisico. Als belegger moet je echter niet alleen naar het aandeel kijken maar ook naar het bedrijf en dan is Tesco de winnaar.

Read more ...