vrijdag 4 mei 2012

Delhaize: Veel uitdagingen, weinig vertrouwen



Storm op zee

De Belgische retailgroep Delhaize zit in zwaar weer op de beurs. Aanleiding voor de crash zijn de zwakke kwartaalcijfers. Delhaize zit in een transformatie net zoals zoveel retailers. De grondstofprijzen stijgen waardoor de producenten van levensmiddelen hun prijzen willen verhogen. Delhaize zit dus met stijgende input costs en heeft slechts twee opties: die door reken of hun marges verlagen.
Hier ging Delhaize in de fout door de prijzen in Amerika, hun belangrijkste markt, te willen verhogen om alzo hun lagere marges daar te beschermen. Natuurlijk heeft dit gevolgen gehad voor hun marktaandeel, de klanten in Amerika zijn wegens de moeilijke economische periode kieskeurig. Delhaize verloor heel wat klanten in die regio en kondigde daarom een nieuwe strategie aan. Hun New Game Plan. Dit houdt in dat ze kosten gaan besparen en dat vrijgekomen kapitaal gaan gebruiken om hun prijzen te doen zakken om alzo de klanten terug te winnen. Dit alles werd aangekondigd in de loop van 2011. De analisten verwachten dus dat deze nieuwe wind het bedrijf deugd zal doen. Echter de eerste kwartaalcijfers tonen een ander verhaal.
Voor retailers wordt er gekeken naar de zogenaamde vergelijkbare omzetgroei. Dit is de omzetgroei in winkels die langer dan een jaar open zijn. In de VSA was deze omzetevolutie – 0,6% en in België 0,9%. Een positief ingesteld iemand zou deze daling in omzet kunnen wijten aan de prijsverlagingen die Delhaize doorvoert. Inderdaad, echter Delhaize liet zijn prijzen dalen om meer klanten aan te trekken. Dit is nodig omdat de vaste kosten(personeel, huurprijzen, onderhoud…) niet zomaar meedalen. Lagere prijzen zonder extra klanten betekend druk op de marges. Met een marge van 3,5% in het eerste kwartaal doet Delhaize heel wat slechter dan de 4,5% een jaar geleden.

New Game Plan





Hun New Game Plan werkt dus niet. Om te beginnen de prijsverlagingen die ze moeten doorvoeren om klanten terug te winnen kost hun heel wat geld, de kostenbesparende maatregelen ook. Meer dan 165 miljoen euro herstructureringskosten heeft Delhaize genomen in het eerste kwartaal. Hetgeen er voor zorgde dat de gehele groep tien miljoen euro in het rood dook. Wederom, herstructureren hoeft geen ramp te zijn maar dan moet de herstructurering wel vruchten afwerpen.
Food Lion, de Amerikaanse naam voor de Delhaize winkels, wilt zichzelf heruitvinden en volgens Delhaize werpt deze transformatie vruchten af, deze transformatie is in feite simpel: verlaag de prijzen. Dat zoiets weegt op de marges is logisch. Of dit vruchten afwerpt weet niemand. Bedrijven als Wall Mart zitten ook niet stil en het is maar de vraag hoe ver men de prijzen kan laten dalen. De producenten gaan alvast niet te veel willen inbinden en de grondstofprijzen gaan niet dalen. Kosten besparen heeft ook zijn grenzen. Delhaize mikt op 500 miljoen euro, echter ze zeggen zelf dat het merendeel hiervan reeds is voltooid. Niet moeilijk aangezien het merendeel moest komen van winkelsluitingen, niet bepaald een groeistrategie. Verder wilt het meer en meer specifieke discounters oprichten zoals Bottom Dollar Food in de Verenigde Staten. Winkels die focussen op lage prijzen en minder op een aangename winkelervaring. Maar ondanks de besparing op muziek blijven de marges in dit type winkels laag.

Ruimte voor groei?

Er is ook goed nieuws, Delhaize heeft namelijk een grote overname gedaan afgelopen jaar in een groeiregio: de Balkan. Ongeveer 485 winkels en 1,3 miljard euro extra omzet heeft de groep zich zo gekocht in een regio die inderdaad groeit. Er is hier wederom een nadeel, de marges liggen triestig laag. Ja dit is deels het gevolg van hoge investeringen maar dit houdt risico’s in. Delhaize is een groep die op te veel fronten aan het strijden is. Het moet in Amerika zijn winkels rebranden, van dure winkels naar goedkoop.  Dit gaat geld kosten. Het gaat ook zijn winkels moderniseren en er nieuwe openen waar er nog groei is. Wederom, kosten. In België wordt het aangevallen door Albert Heijn maar ook Colruyt zit niet stil.  Ook hier mikt men op de lancering van discount winkels om de groei aan te zwengelen. Het bedrijf investeert dus massaal veel geld, de vraag is hoelang ze dit kunnen volhouden. De schuldgraad ligt dicht bij de 50%, zoveel ruimte voor foutjes is er dus niet echt. Met ook nog eens flinterdunne marges zit dit bedrijf echt in de hoek waar de klappen vallen. Plus deze nieuwe regio's bevatten ook de oude activiteiten in Griekenland, niet bepaald een groeiland, en zijn in omvang betrekkelijk klein. De omzet en de winst van Delhaize zijn vooral afkomstig uit de Verenigde Staten, net daar waar het bedrijf het lastig heeft.

Wat met het aandeel?

Is er dan nog een toekomst? Ja zeker. Zoals bij ieder herstructureringsverhaal heb je believers en non believers. De klanten lokken met goedkope prijzen is een strategie die werkt, maar tijd vergt. Indien Delhaize dit consistent volhoudt kan het zijn marktaandeel doen stijgen. Het bedrijf zelf blijft alvast hoopvol. Ondertussen betaald men een deftig dividend van 1,76 euro bruto. Of een rendement van om en bij de 5,5%. Men heeft dit dividend onlangs opgetrokken, hetgeen kan gezien worden als een teken van vertrouwen. Met een koers van 31,5 euro en een eigen vermogen van meer dan 50 euro noteert het aandeel ook niet duur. De nettowinst zal dit jaar nog laag blijven vanwege de herstructureringskosten en ook de volgende jaren gaan de marges laag blijven, maar een winst van meer dan 4 euro per aandeel zit in de mogelijkheden, hetgeen een lage koers/winstverhouding geeft.

Delhaize is een aandeel dat zwaar afgestraft is, het slechte nieuws zit in de koers. Echter dit wilt niet zeggen dat bij extra slecht nieuws(slechte halfjaarcijfers, economische verslechtering, beurscrisis,…) het aandeel niet nog een pak rammel kan krijgen. Indien hun plannen lukken dan koop je het aandeel op een zeer laag niveau maar hiervoor moet je geduld hebben. Dit jaar lijkt verloren voor de groep maar met hun aanwezigheid in de Balkan en de toch wel bemoedigende prestaties van de Amerikaanse economie kan het op termijn zeker profiteren van de gedane investeringen.
Read more ...