dinsdag 26 juni 2012

Danone: Goed voor de weerstand. Ook op de beurs?


Danone in het kort


Iedereen kent de naam Danone wel. Van de reclame op tv, van uw eigen winkelkarretje of van de ontbijttafels in de hotels. De allersimpelste vuistregel op de beurs is: beleg in wat je kent. En Danone beantwoord volledig aan die eis. Maar er zijn wel nog vuistregels te volgen.

Danone is een bedrijf dat leeft bij gratie van de consument. Indien deze bereid is om geld uit te geven dan zal Danone het goed doen. Natuurlijk zal de consument niet in eerste instantie besparen op zijn voeding, maar toch. Een negatief consumentenvertrouwen zal altijd wegen op Danone. Niet dat Danone geen troeven heeft om de klanten aan zich te binden. Het is actief in vier sectoren. Om te beginnen is het wereldwijd actief in zuivelproducten. Het maakt en verkoopt zaken zoals yoghurt en haalt hieruit 58% van zijn omzet in 2011. Zuivelproducten spelen in op een algemene trend dat mensen alsmaar gezonder gaan leven en de resultaten zijn dan ook behoorlijk. Al moet hier worden opgemerkt dat de grondstoffenprijzen zwaar wegen op de marges. Danone voert prijsverhogingen door om deze te counteren maar dit weegt op de verkochte volumes.
Het bedrijf maakt en verkoopt ook babyvoeding. Deze afdeling haalt de hoogste bedrijfsmarges met cijfers rondom de 20%. Ook de kleinere medische afdeling draait rond de 20% marges. Deze twee afdelingen zijn gezegd met enkele sterke verkoopargumenten. Op kinderen bespaart men niet en wilt men altijd het beste voor. Ook medische voeding is een sector waar witte producten niet bepaald populair zijn.
De laatste divisie is de waterafdeling. Deze afdeling presenteert de hoogste groeicijfers maar heeft als nadeel dat er heel wat substituten bestaan voor water in flessen.
Al bij al heeft Danone een gebalanceerde portfolio met sterke merken en vooral producten die standaard deel uitmaken van onze manier van leven. Toch slaagt de crisis genadeloos toe.
De winstwaarschuwing

Enkele dagen geleden kwam Danone met een waarschuwing: de omzet zal nog groeien maar de winstmarge niet meer. Dit komt niet als een verrassing. In het Westen bespaart de consument, dit weegt op de volumes en Danone moet alle zeilen bijzetten om klanten te behouden. Dit doet het bedrijf via het verlagen van prijzen. Hetgeen echter problematisch is in de huidige context. Het bedrijf spreekt zelf van een paradox. De grondstoffen hun prijzen stijgen en toch daalt de vraag. De reden ligt bij de groeilanden, deze groeien nog altijd. Alwaar het Westen steeds meer op zijn tellen moet passen ligt de consument in China minder wakker van economische problemen. Danone verkoopt nog altijd flessenwater in Indonesië maar niet meer in Spanje. De winstwaarschuwing moet dan ook worden gezien als een tijdelijk probleem. De prijzen en volumes in Europa gaan onder druk blijven staan alwaar de vraag in de groeilanden hoog zal blijven en de grondstoffen duur. Dit creëert tijdelijke druk op de marges.

De situatie bij Danone is zeker niet alarmerend. De EBIT marge ligt rond de 14%, een daling van een halve percent blijft een degelijk resultaat. Indien de omzet blijft groeien, met 5 tot 7%, zal de winst zelfs hoger liggen dan afgelopen jaar. Echter indien de omzet blijft dalen in Europa kan het wel snel de verkeerde kant uitgaan. Op de crisis in de Eurozone heeft Danone geen impact en reclame en promoties kunnen niet iedere klant blijven overtuigen. Het bedrijf kiest er dan ook voor om meer en meer zijn blik te richten op de rest van de wereld. Een keuze die we alleen kunnen aanmoedigen. Voor Danone is Amerika trouwens een onontgonnen gebied. Het klinkt idioot maar Griekse Yoghurt verkopen als zoete broodjes over de grote plas. Waar de Spaanse consument, Spanje is één van de kernlanden van Danone, bespaart wegens de Eurocrisis wint Danone marktaandeel en omzet in de VSA dankzij een Grieks product. Maar de echte groei haalt het bedrijf echter uit de echte groeilanden genre Brazilië en China. En Rusland. Met de overname van Unimilk is Rusland één van de belangrijkste afzetmarkten van melkproducten.

De uitdagingen van Danone zijn simpel: stijgende grondstofprijzen en een permanente oorlog om de portemonnee van de consument.  De antwoorden die het bedrijf formuleert zijn ook standaard. Meer innoveren en de groei opzoeken in opkomende regio's. Wat maakt dan Danone leuker of interessanter dan concurrenten zoals Unilever of Nestlé? Het antwoord moet niet worden gezocht in hun bedrijfsactiviteiten, die zijn gewoon oerdegelijk, maar in hun waardering. De winst per aandeel zal zeker boven de 3 euro blijven. Daar verandert de winstwaarschuwing niet erg veel aan. Dit waardeert het bedrijf aan ongeveer 15 keer de winst. Wat voor een stabiele onderneming behoorlijk is. Het bedrijf heeft een schuldgraad van ongeveer 50% en ondanks een recente grote overname is de verhouding cashflow/schulden maar 1,8. Allemaal sterke argumenten alsook het alsmaar stijgende dividend. 

Met Danone koopt u een bedrijf dat inzet op de toekomst en beschikt over een voorspelbare toekomst. De waardering is niet overdreven maar probeer het toch op te vangen aan koersen lager dan 45 euro. Ondanks de crisis, die zeker nog niet over is, houdt het bedrijf stand. In tijden van crisis moet je altijd proberen om veilige bedrijven op te zoeken die meedalen met de meute. De reactie op de winstwaarschuwing was overdreven gezien de toch nog altijd stijgende omzet en het feit dat de groeilanden steeds belangrijker worden. Geen aandeel waarbij je rijk wordt maar wel een stabiele factor voor je portefeuille. Profiteer van de huidige toestand op de beurs om te op te pikken voor de lange termijn.
Read more ...