vrijdag 16 november 2012

Delhaize: Al foefelend komen we er wel


Vertrouwen komt te voet…
 

U kent de uitdrukking wel, ik heb ze hier nog al eens gebruikt. Altijd leuk om de theorie in de praktijk te zien. Al is het minder leuk als je aandeelhouder bent van het bedrijf dat te paard iets ziet verdwijnen. Delhaize had het lumineuze idee om zijn marges te verbeteren. Bij gelijke omzet betekent hogere marges meer winst. Goed nieuws denkt u! Als retailer heeft Delhaize twee opties om zijn marges te verbeteren. De prijzen van zijn producten verhogen of zijn kosten verlagen. Het bedrijf koos voor de prijzen in de hoop zo zijn omzet ook op te tillen. Het omzet gedeelte lukte, echter de marges stegen niet mee. Waarom? Omdat je prijzen optrekken in een hyperconcurrentiële markt niet bepaald snugger is. De klanten verdwijnen naar andere winkels. De klanten die blijven betalen wel meer maar je vaste kosten worden minder gedekt dus je marges dalen. En dus ook je winst.
Read more ...