maandag 14 maart 2011

AB Inbev

• Profiel

Dit van oorsprong Belgisch-Braziliaans bedrijf is sinds enkele jaren de allergrootste binnen zijn sector, het brouwen van bier. De strategie is zeer simpel doch efficiënt. Het overnemen van concurrenten. De laatste grote overname was Anheuser-Busch, deze Amerikaanse marktleider werd overgenomen voor een enorm bedrag in schulden. En meteen zeer hard gesaneerd waardoor het overgenomen bedrijf zichzelf bijna heeft terug betaald. De kans dat AB Inbev opnieuw een grote overname doet is enorm groot. Het management heeft zichzelf gespecialiseerd in het overnemen van bedrijf en in de vlotte afbetaling van een enorme schuldenberg.

Maar er is ook meer. Dit bedrijf haalt de allerhoogste marges in de gehele sector, de kostbesparende mogelijkheden van de directie is enorm. Natuurlijk wordt het bedrijf hierbij geholpen door zijn sterke merken en zijn marktaandeel.

Het bedrijf is marktleider is de verenigde staten, de grootste biermarkt ter wereld en is een bijna monopolist in Brazilië, één van de BRIC landen. Zijn mogelijkheden om de gestegen grondstofprijzen door te duwen zijn enorm.

AB Inbev in 2010

De focus lag ook dit jaar op de verwerking van de overname van Anheuser-Busch. De cashflow werd gebruikt om de schulden af te bouwen en de balans oogt steeds sterker. Verder werd het befaamde mes bovengehaald om de kosten genadeloos weg te snijden bij Anheuser-Busch en liggen de synergievoordelen voor op schema. Het is duidelijk, de overname is verteerd.

Op operationeel vlak gaat alles rustig. Om de schulden terug te betalen werden bepaalde onderdelen verkocht, de focus ligt dus bij de overgebleven onderdelen. Deze doen het goed en groeiden met 4,4%. De EBITDA groeide met 10,6% wat aantoont dat de marges in stijgende lijn zitten.

De volumes verkocht bier en de regio’s vertoonde een gematigd positief beeld. In Noord Amerika daalt de bierconsumptie net als in West Europa. In Latijns Amerika trekt Brazilie de kar, zowel hogere volumes als een hogere omzet zorgden hier voor een topwinst. In Rusland blijft de situatie zeer moeilijk. De groei in Azië was matig maar voldoende.

De volumes en omzet op groepsniveau stijgen maar wat vooral indrukwekkend is de enorme groei van de EBITDA en de cashflow.


Omdat alles op schema zit heeft het bedrijf beslist zijn dividendbeleid aan te passen en zijn dividend op te trekken. Hierbij wel enkele opmerkingen. AB Inbev rapporteert in de dollarmunt, en haalt ook de meeste omzet in dollars. Het aandeel en het dividend worden echter in euro betaald. Bij de omrekening bij de winst per aandeel spelen de wisselkoersen dus een rol. Hiervoor gebruikt men de wisselkoersen zoals ze zijn op het einde van het boekjaar.


De winst zit in een mooie stijgende lijn vooral geholpen door de dollar. De optrekking van het dividend is logisch aangezien de winst stijgt. Het dividend lijkt dan ook verzekerd.

Het bedrijf in detail


AB Inbev brouwt bier in zijn eigen brouwerijen en verkoopt dit aan consumenten. Het bedrijfsprofiel is zeer simpel. Men koopt grondstoffen aan, zoals graan en hop, verwerkt die tot een eindproduct, allerlei soorten bieren en men giet dit in een verpakking, vooral glas en metaal. De verkoop gebeurd via de retailsector, de Wall-Marts en Carrefours van deze wereld, en wordt ondersteun met reclame, zoals bijvoorbeeld sponsering van de Wereldbeker voetbal in Zuid-Afrika.

Ken wat je koopt, bij AB Inbev koop je dus een bierbrouwer. Met wereldwijde merken en activiteiten. Geen miserie met hoogtechnologische technieken die kunnen verouderen, geen eeuwige strijd met patenten of andere dingen die roet in het bier kunnen smijten.

Toch houd dit ook nadelen in, iedereen kan in zijn kelder bier brouwen bij wijze van spreken. Het onderscheid wordt wel deels gemaakt op de smaak maar toch vooral in de hoofden van mensen. Stella Artois is in België een gewoon pintje, in Amerika is dit een luxebier. Budweiser is in Amerika een flutbiertje maar onbetaalbaar in China. Deze strategie hangt nauw samen met marketing, en dit kost geld. Plus consumenten hebben de mogelijkheid om andere, en goedkopere, bieren te gaan consumeren. Maar AB Inbev is globaal gezien actief in een veilige sector die niet agressief groeit maar zeker niet op instorten staat. Al moet er bij dit laatste een kanttekening worden geplaatst.

Bier heeft in het Westen een pijnlijke bijklank gekregen. Verkeersdoden, huishoudelijk geweld en verslaving. Van een producent van plezier in een flesje zijn al de brouwers geëvolueerd tot de brouwers van duivelse drankjes. Dit weegt op de volumes.



De concurrentie is van weinig tel in de vorm van directe concurrentie op de thuismarkten. In de VSA en Brazilië heeft dit bedrijf een marktaandeel vergelijkbaar met een monopolist. In West Europa is er wel wat strijd maar iedere Belg drinkt rustig zijn Jupiler iedere dag. De biermarkt is nog altijd zwaar versnipperd en in het land der dwergen is AB Inbev reus. Het is in omzet kleiner dan bedrijven als Pepsi en Coca-Cola maar is wel bijna dubbel zo groot als een bedrijf als Heineken. Indien AB Inbev meer wilt zijn dan de grootste bierbrouwer ter wereld, dit zijn ze al, zal er gekeken moeten worden naar andere producten. Analisten zien een overname van Pepsi best wel zitten en indien men toch binnen de biersector blijft, waarom niet SAB Miller overnemen. Het nummer één dat het nummer twee overneemt. Geld is geen probleem en ook de concurrentieautoriteiten kunnen hierop weinig zeggen.

• Sterke punten AB Inbev


Het bedrijf haalt het gros van zijn omzet uit merken die marktleider zijn. Het merk Budweiser en al zijn zustermerken is één van de grootste merken wereldwijd en wordt in steeds meer landen gelanceerd. Sterke merken hebben allerlei voordelen. De prijs kan vaak verhoogd worden zonder al te veel moeite.

Niet alleen de sterke merken maar ook de enorme markpositie van het bedrijf zorgen ervoor dat de prijszettingmacht van AB Inbev enorm sterk is. Ook de leveranciers zijn afhankelijk van AB Inbev. Dus zowel aan aankoop als aan verkoop kant is AB Inbev in staat zijn wil door te drukken, dit zorgt ervoor dat in periode van inflatie de marges kunnen beschermd worden.

En die marges zijn enorm, om het zwak te zeggen. De beste in de sector, zelfs indien er storm uitbreekt kan het bedrijf alles aan dankzij zijn stootkussens.

Deze marges vallen niet uit de lucht, er zit geen vet in dit bedrijf. En ieder bedrijf dat wordt overgenomen door AB Inbev zal door Brito, de CEO, ontvet worden.

Dat er overnamen komen is haast een zekerheid, het dividend is opgetrokken maar blijft zeer laag in verhouding met de cashflow. De balans oogt weer gezond en dus is het slechts afwachten tot de juiste prooi zich aandient. En prooien zijn er genoeg, de bierwereld is nog enorm verdeeld. Geld is er genoeg en kandidaten ten over.

Niet dat het bedrijf niet zonder overnamen kan groeien, de aanwezigheid in de groeilanden zorgt ervoor dat er ook zonder miljardenovernames groei kan zijn. De combinatie van beiden is natuurlijk ook perfect mogelijk.
Zwakke punten AB Inbev


Actief zijn in een dalende markt is nooit ideaal. Het bierverbruik daalt in heel wat Westerse landen. Gelukkig is er groei in de groeilanden maar vanwege het grote belang van de Amerikaanse markt is het vooral compenseren. Op groepsniveau is de omzetgroei beperkt.

Overnamen houden risico’s in, schulden kunnen net te groot zijn maar het overgenomen bedrijf kan ook minder rendabel zijn dan gehoopt.

Kosten wegsnijden is leuk en nodig, maar er is al zoveel weggesneden dat nog meer haast onmogelijk lijkt. Te veel wegsnijden kan ook op lange termijn kwalijke gevolgen hebben voor ieder bedrijf. Dalende marketinguitgaven kunnen de merken ondermijnen, besparingen kunnen leiden tot stakingen of zelfs slecht functionerende fabrieken. Bij AB Inbev heeft men tot hiertoe dit alles niet gedaan, de besparingen zijn vooral efficiëntie winsten, iedere euro omdraaien met andere woorden. Toch kan de markt alsmaar hogere marges eisen en de kans om dan in het vlees te snijden is groot.

De prijszettingkracht is immens maar toch is deze niet ultiem. Grondstofprijzen swingen de pan uit, niet alles kan worden doorgerekend zelfs niet door AB Inbev.

De schulden blijven hoog en vooral de intrestlasten zijn enorm, de nettowinst staat hierdoor nog zeker voor jaren onder zware druk. Niet dat het bedrijf verzuipt onder zijn schulden, waakzaamheid is geboden.

Het aandeel in details


Investeren is geld steken in een bedrijf. Is AB Inbev uw geld waard? Hiervoor moet je natuurlijk ook naar het aandeel kijken. Laat ons beginnen met de kip en de eieren. Je hebt een kip voor zijn eieren en een aandeel voor zijn dividend. AB Inbev betaald een dividend maar aan een koers van 40 euro krijg je 1,50% netto ongeveer. Niet bepaald royaal. Een hoger dividend is mogelijk maar dit bedrijf mikt vooral op overnames en schuldafbouw als bestemming voor zijn cash.

Wat dan in verband met de koers/winst verhoudingen. Er was 2,16 euro winst per aandeel het afgelopen jaar. Als u tien keer de winst wilt neerleggen voor dit bedrijf zal u nog lang moeten wachten. Maar AB Inbev is een defensief bedrijf, dit wilt zeggen dat 15 keer de winst meer gebruikelijk is. Echter aan 40 euro noteert het bedrijf tegen de 18 keer de winst. Duur?

Misschien. De winst per aandeel is iets maar niet alles. Waarom is de winst laag? Omdat het bedrijf intresten moet afbetalen, bijna 4 miljard dollar per jaar. Binnen de EBITDA is er geen intrest opgenomen en dan zien we plots 8,5 dollar per aandeel verschijnen. Plots is dit bedrijf wel zeer goedkoop. De maatstaf is hierbij de Enterprise Value per EBITDA. Dit is de totale beurskapitalisatie plus de nettoschulden gedeeld door de theoretische cashgenerende mogelijkheden van het bedrijf. Simpel gezegd, indien u vandaag AB Inbev volledig overneemt zal u dit bedrijf terugverdienen op ongeveer 8 jaar. Niet slecht.

Maar laat ons eens fantaseren. In 2008 had AB Inbev slechts 1,37 euro winst per aandeel. Vandaag, twee jaar laater, is dit een kleine 50% meer. Dit komt natuurlijk door de overname, maar zoals reeds gezien is dit bedrijf bereid om opnieuw een overname te doen. Misschien deze keer zelfs zonder kapitaalsverhoging. En men zal wederom de marges verhogen bij de prooi en misschien zelfs op groepsniveau enorme synergie boeken. Wat als de winst nog eens 50% stijgt binnen twee jaar? Wel dan betaald u plots wel heel weinig voor dit bedrijf. Wat zeg ik, dan krijgt u het bijna gratis.

Kan een overname? Er staat ongeveer 40 miljard dollar schuld op de balans. Dat is ongeveer de totale marktwaarde van de gehele Bel 20 zonder AB Inbev en GDF Suez. In 2008, een maand achter de overname, stond er 56 miljard dollar schuld op de balans. Een afbouw met 16 miljard dollar. Het bedrijf bouwt dus een Bekaert per jaar af. Brito voor premier van Griekenland?

Stel dat men dit jaar nog niets doet dan zakt de schuld tot rond de 35 miljard dollar, wat ongeveer 2,5 keer de EBITDA is. Vanaf dit moment is lenen weer mogelijk. Want de banken zijn bereid om tot 3,5 keer de EBITDA toe te laten, omdat het bedrijf zo gezond is. Plots komt er dus een kleine 30 miljard euro vrij voor overnamen.

Voldoende om Kraft Foods over te nemen. Zonder dat we hierbij rekening houden met de eigen cashflow van de prooi. Of Danone, die franse reus met de gezonde drankjes en melk. Maar dit lijkt onwaarschijnlijk. De overname van SAB Miller daarentegen. Voor een goede 50 miljard dollar kan je dit bedrijf kopen. Op die manier koopt AB Inbev een goede 20 miljard dollar extra omzet, en mits wat synergie een goede 4 miljard dollar bedrijfswinst extra. Lijkt mij voldoende om het aandeel hogerop te sturen.

• Conclusie

Je kan een aandeel kopen voor de dividenden. Je kan een aandeel kopen omdat iemand anders het gaat overnemen. Of je koopt om een aandeel om keihard te groeien. AB Inbev is het tweede. Om de vijf jaar een grote overname lijkt ons een normaal groeiritme voor dit bedrijf. Vandaag is het aandeel duur, wacht zeker tot een terugval tot rond de 40 euro, maar als je tijd en geduld hebt. Dit bedrijf is een blijver, u kan gerust uw geld toevertrouwen aan dit management. De rijkste familie van België heeft dit ook gedaan. En dan rustig afwachten. In tussentijd kan u af en toe een pintje drinken.
Read more ...