zaterdag 25 juni 2011

Bekaert: Onterecht in de hoek



Er zijn zo van die zaken die geen verdere uitleg behoeven. Dat de beurs in extremen denkt bijvoorbeeld. In 2010 was Bekaert het allerbeste aandeel van de gehele Belgische beurs. Het steeg naar hoogten die je u niet kan voorstellen. In 2008 betaalde je ongeer 55 euro voor één aandeel Bekaert. Vandaag betaal je ongeveer hetzelfde bedrag. Alleen, sindsdien is het aandeel gedeeld door drie gegaan. U heeft met andere woorden 300% winst. En toch zal u niet tevreden zijn, aangezien Bekaert dit jaar zakt. Meer zelfs, het is één van de grootste dalers in de Bel 20.

87,98 euro zoveel betaalde iemand voor één aandeel Bekaert. De hoogste koers ooit. Dit soort bedragen liggen echter al ver achter ons, vandaag noteert het aandeel lager. De reden is niet meteen duidelijk. Het bedrijf zelf presenteerde goede kwartaalcijfers. Groei van meer dan 30%, het is niet ieder bedrijf gegeven. Bekaert haalt die groei uit enkele activiteiten. Om te beginnen maken ze koorden, van staal. Dat wordt gebruikt in autobanden bijvoorbeeld. Meteen ook de reden waarom het aandeel steeg in 2010. China is zot op radiaalbanden. Alleen, de Chinezen hebben geen radiaalbanden. De afgelopen jaren, en ook de komende jaren, moesten miljoenen banden worden vervangen door energiezuinigere radiaalbanden. Een goudmijn voor Bekaert omdat het bedrijf massaal veel geïnvesteerd had in zijn Chinese fabrieken. In 2010 was China de TGV die de wereldeconomie trok aan een snelheid van 10% in het jaar. In 2011 is China de TGV die een beetje vertraagd maar nog altijd aan 8% en meer vlamt.


Bekaert zakt dan ook niet omdat China vertraagd, het speelt zeker een rol. Toen het aandeel terugviel rond de 80 euro en later de 70 euro was China de reden. Aan 75 euro noteert het bedrijf rond de 12 keer de winst, 6,21 euro voor 2010 trouwens.  Dat is voor een groeibedrijf redelijk. Echter een bedrijf dat minder groeit zal zijn koers winstverhouding zien minderen. Bekaert bleef echter zakken. Tot zelfs onder de 60 euro. Minder dan tien keer de winst dus. Dat houd in dat de markt vreest dat de winst zakt.
Waarom nu die angst? Wel die 6,21 euro was een topwinst. Ja omzetgroei zal Bekaert altijd hebben, als de economie groeit dan groeien de meeste industriële topconcerns. Het probleem  ligt bij de rendabiliteit. Hoeveel winst maakt Bekaert per 100 euro omzet. In 2010 was dat 17 euro. In 2011 wordt echter slechts 10 euro verwacht. Nu is een winstmarge van 10% nog altijd zeer goed. Maar dit houd in dat de winst daalt.
Ze haalden in 2010 ongeveer 3,2 miljard euro omzet. Indien ze de doelstelling van 13% groei halen dan komen we uit op  3,7 miljard euro omzet. Dat moet haalbaar zijn. Indien ze de marges behouden maken ze ongeveer 600 miljoen euro winst, of 10 euro per aandeel. Het zou fantastisch zijn voor de aandeelhouders maar het lijkt te hoog gegrepen. Indien ze terugvallen rond de 10% marge dan is de winst per aandeel ongeveer 6 euro. Een koopje?


De truc voor dit bedrijf is om de omzet te laten groeien. De angst is nu dat Bekaert een deel van zijn omzet zal verliezen omdat de concurrentie niet stil zit. Men kijkt vooral angstig naar de markt van de zonnepanelen. Indien u eens rondom u kijkt zal u zien dat de meeste daken vol liggen met zonnepanelen. Dit is een wereldwijd fenomeen, de zonnepanelen industrie boomde. Echter er is overproductie, de prijzen dalen en er dreigt dus een crisis binnen deze sector. Bekaert levert zaagdraad aan deze sector. Simpel gesteld, zonnepanelen worden in grote platen gemaakt en moeten dan gesneden worden in kleinere platen. Hoe fijner de zaagdraad hoe minder verlies aan plaat. Bekaert maakt, ondanks de hevige concurrentie, de fijnste zaagdraad ter wereld. Indien de zonnepanelenproducten op de centen beginnen te letten lijkt Bekaert zijn draad het te halen. Toch vrezen analisten dat deze sector zal krimpen en dat de omzet voor Bekaert zal dalen.
Ikzelf ben positiever. Bekaert maakt meer dan zaagdraad alleen. De groei van 30% en meer is tijdelijk weg, maar het bedrijf zal zeker nog kunnen groeien in omzet. De marges kunnen wel een probleem vormen. Maar een marges van 10% moet haalbaar zijn. Indien we dit alles in acht nemen, zeer realistische doelstellingen, dan komen we uit op een winst per aandeel van 6,1 euro. Voor volgende jaren zal dit alleen maar toenemen omdat de omzet in mijn ogen duurzaam hoger kan blijven gaan zolang de wereldeconomie groeit. U betaalt dus minder dan 10 keer de winst voor een groeibedrijf. Een koopje.

Concreet: U koopt aan 55 euro en betaald minder dan 10 keer de winst. Indien het dividend mee stijgt krijgt u bruto 3%. Het bedrijf heeft een stevige balans, weinig schulden en is zeer actief in de groeilanden. Verwacht op korte termijn niet terug koersen van 80 euro en meer. Maar dit aandeel kan duurzaam in de 60 euro noteren, of een opwaarts potentieel van 25% voor dit jaar.
Read more ...

Philips: Terecht afgestraft?


Naar de slachtbank.

-8,76%, dat was de eindbalans van het aandeel Philips op de dag dat het bedrijf een winstwaarschuwing uitstuurde. In de loop van de dag ging het zelfs 14% lager. Dat lijkt een logische reactie aangezien het bedrijf aankondigde dat zijn winst over het tweede kwartaal onder druk stond. Maar is de reactie niet een beetje overdreven?
Wat is er nu eigenlijk aan de hand met het bedrijf en met het aandeel. Over het tweede kwartaal, dat zo goed als gedaan is, zou de winst in twee divisies lager uitkomen dan verwacht. Er is nog altijd winst dus, maar minder dan het voorgaande kwartaal. De probleemdivisies zijn de consumenten en de licht divisie. In beide kampt Philips met enkele specifieke problemen.

Is Philips het tweede Nokia?

Philips produceert allerlei zaken zoals haardrogers, tv’s en koffiezetten. Het ene al wat succesvoller dan het andere. Tv’s bijvoorbeeld lukt bijna niet, niemand koopt ze nog en als er al eens eentje verkocht wordt dan is het met verlies. Philips heeft dan ook beslist deze activiteit te verkopen. Dit is positief. Ja het bedrijf verliest omzet maar verliest meteen ook een belangrijke verliespost. Dit is met andere woorden positief voor de winst.
Wat dan met de rest? Het is een feit dat Philips zijn producten in de Westerse markten minder vlot verkocht krijgt. De reden is de moordende concurentie. Beetje zoals Nokia die steeds minder toestelletjes verkocht krijgt. Echter er is geen sprake van een Apple op de markt van microgolfovens. Philips heeft dus zeker nog een kans om marktaandeel terug te winnen van Samsung, alleen dit zal wegen op de marges.
Wat wel positief is, het bedrijf heeft 35% van zijn omzet in de groeilanden. De omzet lijkt dan ook niet het probleem binnen deze divisie, wel de rendabiliteit. Dat Philips hier een besparingsplan aankondigt is goed nieuws, maar dit houdt ook risico’s in.

Er is te veel licht!

Philips stuurt het alarm ook uit over zijn lampendivisie, toch nog altijd een kernproduct van het bedrijf. Echter hier dreigt overproductie. Lampen worden vooral verkocht aan gewone mensen en hangen dus samen met de bouwmarkt, die doet het zwakjes. Philips krijgt ook concurrentie van de spaarlampen, die gaan langer mee dus minder omzet. Echter het grote probleem zit hem in de oplossing. Om minder afhankelijk te zijn van de bouwmarkt en de gewone gloeilampen heeft Philips zwaar geïnvesteerd in de LED lamp. En daar zijn andere kopers voor, zoals de bouwers van wagens. In Audi bijvoorbeeld zitten LED lampen van Philips. De wagenmarkt doet het goed, maar er is veel concurrentie. Zowat ieder Aziatisch bedrijf produceert LED’s en de overproductie weegt op de marges.
Problemen die nu bevestigd worden door de winstwaarschuwing, dit toont aan dat Philips zijn lichten voor minder geld verkoopt.

Verrassend?

De echte reden waarom het aandeel zakt, is vooral de teleurstelling. Nochtans het eerste kwartaal was niet denderend. Daling van de nettowinst: 31%. Toen verwees men nog naar de TV’s. Kennelijk zit het probleem dieper, en de markten vertrouwen het management duidelijk niet meer. De doelstellingen van dat management ogen nochtans goed. Marges boven de 10% en 2% sneller groeien dan de wereldeconomie. Qua omzetgroei lukt dit waarschijnlijk nog wel, de marges worden de uitdaging. Positief is dan ook dat het bedrijf aankondigt in de kosten te snijden, maar of het lukt is dus een risico.

Er zijn echter buffers. Om te beginnen heeft Philips een gezonde balans. Men heeft meer cash dan schulden. Dit toont zich onder meer in een stabiel dividend, meer dan 4% bruto en een potentiële programma ter inkoop van eigen aandelen. Of overnames in de veelbelovende medische sector. Ook de boekwaarde vormt een kussen. 15,9 euro is de boekwaarde voor afgelopen jaar, indien het bedrijf dit jaar winst maakt kan men boven de 16 euro gaan. Tijdens de crash noteerde het aandeel onder dit niveau, vandaag er weer boven. Normaal gezien is dit de bodemkoers voor het bedrijf.
Wat dan met de toekomstige koers? Kijken we naar de koers winstverhouding dan zien we 1,54 euro per aandeel winst afgelopen jaar. Indien ze hun doelstellingen halen zouden ze hier boven moeten zijn gegaan, dit verwachten we niet meer. Maar de winst evenaren moet zeker kunnen. Dit houdt in dat er minder dan 11 keer de winst wordt betaald. Dit is weinig indien het bedrijf weer kan aanknopen met winstgroei.

Dit aandeel is zeker terecht gezakt, het noteert op dit moment goedkoop en dit heeft een reden. De markt is onzeker en angstig over dit bedrijf. Goedkope bedrijven zijn altijd interessant, de bodemkoers lijkt 16 euro, probeer het aan deze koers op te pikken indien je gelooft dat het bedrijf zichzelf kan heruitvinden. Indien het concern hierin niet slaagt lijkt het neerwaarts potentieel beperkt maar dan is er wel sprake van dood geld. Al is er wel nog het dividend om te troosten. Het advies gaat dus niet verder dan: Kopen bij koerszwakte.
Read more ...