donderdag 30 juni 2011

Beleg in vrije tijd


De vaste waarde

Er zijn zo van die dingen die mensen altijd doen. Eten bijvoorbeeld. Zelfs als het crisis is blijft men eten. Ook drinken zit hierbij, soms drinkt men zelfs meer tijdens crisisperioden. Er is echter een nadeel. Mensen gaan op zoek naar de goedkoopste producten. Witte producten, massaverpakkingen en zo verder. Omzet en winstmarge van de betrokken bedrijven kunnen dus wel eens onder druk staan. Wat doen mensen nog altijd? Zichzelf ontspannen! Het is lastiger om hierin ‘goedkopere’ oplossingen te gaan zoeken. Ja je hebt de keuze tussen Ryanair en Brussels Airlines om te vliegen en ook een vier of vijfsterren hotel scheelt een slok op de borrel. Maar globaal gezien beknibbeld men pas laat op reizen en ontspanning. Men gaat eerst wat minder dure merken kopen alvorens men dat snoepreisje schrapt.

Film


Een basisontspanning die niet te veel kost is naar de film gaan kijken. Dit is populair bij vooral jongeren en het is alom geweten dat die minder afzien van de crisis. Hun inkomen is zakgeld en ik ken weinig ouders die daarop zwaar besparen. Vakantiewerk boomt ook dus het inkomen van de jeugd zit veilig. De ouderen die naar de film gaan is een leuke extra. Het enige risico in deze sector is de piraterij. Maar al bij al is deze impact beperkt voor bijvoorbeeld bioscoopuitbaters. Het aandeel dat we in deze sector bekijken is een bioscoopuitbater en is Belgisch: Kinepolis.

Het concept van een cinema kent iedereen. U koopt een kaartje en een zakje chips. Soms ook een drankje. Bij gebrek aan alternatief koopt u dat eten en drinken tegen tarieven van vijf euro per zakje chips. De winstmarges hierop zijn enorm. In theater sales noemt Kinepolis dit, en het stijgt gemiddeld met 3% per jaar. Ook de winst zit in de lift. Globaal gezien is dit een degelijk bedrijf met mooie marges en nog opwaarts potentieel. Natuurlijk bepaald het weer en het filmaanbod grotendeels de omzet. Over het eerste kwartaal 2011 daalde het aantal bezoekers met 10% omdat er geen Avatar was. Dit hoeft geen drama te beteken op langere termijn. Het bedrijf kan nog altijd groeien.
Het is actief in Belgie maar ook in landen als Spanje en Frankrijk. Waar in Belgie de top bijna bereikt is in aantal cinema’s zit er in het buitenland nog rek op. Hiervoor heeft het voldoende geld. De schulden zijn laag en de cashflows zijn hoog. Ideaal dus om uit te breiden. Maar ook om de aandeelhouder te belonen.

Om te beginnen is er een dividend van 1,26 euro en dit stijgt jaarlijks. Dit jaar(2011) komt er ook een kapitaalvermindering van 4,33 euro. Als u aandeel koopt aan 51,3 euro krijgt u na de zomer 5,4 euro netto op uw rekening. Dat is een nettorendement boven de 10%. Zonder dat u hiervoor veel moeite moet doen. Natuurlijk is die kapitaalsvermindering eenmalig. Het heeft zelfs nadelige gevolgen. Het aandeel is zwaar gestegen als reactie op dit nieuws, wat logisch is, maar er is altijd een kans dat mensen het weer gaan afstoten als er wordt overgeschakeld op een gewoon dividend. Met 2,45% brutodividend is het bedrijf niet al te gul. Had het geld niet beter gebruikt geworden om te groeien?

Ja en nee. Laat ons naar de fundamenten kijken. 4,19 euro winst per aandeel voor 2010. Heb ik al gemeld dat ze eigen aandelen gaan inkopen? Deze winst per aandeel lijkt dan ook verzekerd voor dit jaar en zal alleen maar hoger kunnen liggen. U betaalt dus 12,4 keer de winst. Niet veel. Zeker omdat het gaat over de voorgaande winst, 4,44 euro wordt er verwacht voor dit jaar. 11,5 keer de winst.
U betaald wel meermaals de boekwaarde, maar de boekwaarde is niet interessant bij dit bedrijf door lasten uit het verleden. Laat ons naar het vastgoed kijken. Dit bedrijf bezit meestal zijn eigen cinema’s en de omliggende parkings en winkels. Geschat op een kleine 30 euro per aandeel wordt die. Meteen kent u de echte bodemkoers, lager dan dit zak het aandeel echt niet of men kan beter den boel sluiten.

U moet niet verwachten dat dit aandeel nogmaals verdubbeld. Maar indien u instapt aan 50 euro kan u ook niet te veel verliezen. Indien u het doet voor de uitbetaling van de kapitaalsverhoging haalt u al een rendement dat hoger ligt dan gelijk welk ander ‘veilig’ beleggingsproduct. Het jaarlijks dividend, de stijgende cashflows en de inkoop van eigen aandelen vormen leuke extra’s. Een basiswaarde voor iedere portefeuille.

Zon, zee en strand!



Reizen! We doen het allemaal om de één of andere reden graag. Koffers pakken, iemand zoeken die op de kat past, vijf verschillende GSM ladders en een helse trein of vliegtuigrit. Niets kan ons tegenhouden. Toch doet de reissector het niet denderend. Vliegtuigmaatschappijen sterven onder de dure olie, hoteluitbaters hebben hoge vaste kosten en reisagentschappen geven alles weg last minute. Is er dan niets interessant in de sector van de dromenwereld? O jawel: pretparken!
Heeft u ooit al eens last minute een pretpark bezoek geboekt? Ja, met een kortingbon uit de krant. Waarbij je voor één lid van de familie wat minder betaald. De andere vijf leden betalen de volle pot.
Pretparken zijn cashflowmachines. Indien de zon schijnt natuurlijk. Maar deze zomer mag men hierover niet echt klagen in dit landje. Ook de rest van Europa kreunt onder het goede weer.

Compagnie des Alpes is zo een bedrijf dat profiteert van onze drang naar sensatie. Het baat elf skidomeinen uit, Deux Alpes, Val d’Isère voor de kenners, maar ook vijftien pretparken. Walibi, Bellewaerde, Parc Asterix en vele anderen. Gekke combinatie vindt u? Nee hoor. Een goede zomer is een goede zomer voor pretparken. En terwijl de pretparken dicht zijn in de winter gaat u skiën. Niet ongerust over slechte winters? Nee, ze hebben ultramoderne sneeuwspuiters. Sneeuwplezier wanneer u maar wilt. Marges van 30% op de skiparken is geen uitzondering. De natuur zorgt zelf voor de sneeuw en buiten wat olie voor de skiliften zijn de kosten behoorlijk laag. Pretparken halen rond de 20%. Nog altijd zeer mooie marges.

Doet het aandeel ook een ritje omhoog?

Net zoals bij Kinepolis is dit niet het groeibedrijf. Een goede zomer kan de omzet een boost geven natuurlijk maar voor dat doen we het niet. Dit bedrijf is gewoon schromelijk ondergewaardeerd. Boekwaarde: 32,4 euro per aandeel en stijgend. Vastgoed: 15 euro per aandeel. Dividend is stijgend en schommelt rond de 4% bruto(let op dubbele roerende voorheffing). Winst per aandeel: 1,7 euro ongeveer per jaar.
Geen groeibedrijf, dat hoeft ook niet. Wel een bedrijf dat te goedkoop op de beurs staat. Als u iets kan kopen voor minder dan zijn boekwaarde hoeft u slechts zelden te twijfelen.

Probeer dit value aandeel te kopen rond de 23 euro. U betaald 13,5 keer de winst, 0,7 keer de boekwaarde en krijgt 4,5% brutodividend.  
Read more ...