maandag 2 juli 2012

Colruyt: Het kan nog zuiniger


Colruyt, de perceptie tegen

 Meer dan een jaar geleden doken de eerste angsten op rondom het bedrijf Colruyt. Deze retailer heeft dankzij een enorme focussen op kosten en de laagste prijs een reputatie opgebouwd die ijzersterk was. Maar ijzersterke reputaties leggen een enorme druk op het management, één foutje wordt genadeloos afgestraft. Kwaliteit heeft zijn prijs. Omdat Colruyt het merendeel van zijn omzet haalt in Belgie en omdat nog meer besparen op kosten onmogelijk leek begonnen de analisten te twijfelen. In dit artikel leest u de argumentatie van toen. Ik besloot toen met te zeggen dat u het aandeel beter wat gerust liet, onder de 30 zou het weer interessant zijn. En zie, een jaar later hebben we koersen van 27 euro gehad en staan we nu weer op 35 euro. Boven het niveau van toen ik het vorige artikel schreef. Mensen die gekocht hebben onder de 30 euro hebben nu al bijna 20% winst. Wat is er nu exact verandert?

De analisten met verstomming geslagen

Om te beginnen, de crisis is nog altijd niet over. Consumenten letten nog altijd op de centjes. En nee de hoge loonkosten in België zijn ook nog niet opgelost. De structurele zwakheden van Colruyt bestaan nog altijd. Alleen die nadelen hebben de andere retailers ook. Carrefour en Delhaize moeten die hoge lonen ook betalen, hebben ook te maken met een besparende consument en zien dus ook af. Alleen Colruyt die ziet minder af dan de rest. De jaarresultaten van het boekjaar dat afsloot op 31 maart 2012 mogen dan ook gezien worden.
Eventjes terug naar de waarderingstheorie. Warren Buffet zei ooit dat hij alleen maar aandelen koopt van bedrijven die werken zoals een middeleeuwse burcht. Gezeten op een belangrijk knooppunt van handelswegen of vruchtbare grond kon een kasteelheer heel wat inkomsten vergaren. Echter hij moest zijn positie ook kunnen verdedigen tegen indringers. Hiervoor bouwde hij enorme kastelen met torens, slotgrachten en valkuilen. Buffet wilt bedrijven die ook een verdedigingsgordel hebben opgetrokken rondom hun bedrijfsactiviteit. Zoals Coca Cola, niemand geraakt tot de kern van dit bedrijf : een speciaal recept en een sterk merk. En zoals Colruyt.

Deze retailers uit België geeft iedereen het nakijken als het gaat om zuinige winkels. Magazijnen als het ware waar de producten u goedkoop toelachen. Investeerders waren zot van dit bedrijf alwaar ieder euro zo vaak wordt omgekeerd dat ze de hoogste winstmarges uit de gehele sector halen. Een bedrijf dus met een specifiek bedrijfsprofiel dat kennelijk niet zomaar te kopiëren valt. Dit resulteerde in hoge waarderingen. Te hoog dacht men eventjes. Die angst bleek onterecht bij de publicatie van de bijna perfecte jaarcijfers. We sommen eerst de gevaren op en dan de reactie van het bedrijf.

Alle zorgen en oplossingen op één rijtje

Gevaar één is het verliezen van klanten. Of klanten die minder geld uitgeven aan hun favoriete producten. Mensen die schrik hebben voor hun job te verliezen of meer belastingen te moeten betalen gaan letten op hun uitgaven. Eerst wordt de plasma tv een beetje kleiner en de reis wat korter maar dan sneuvelen ook de dagelijkse aankopen. Echter het vlees is zwak, men wilt zijn standaard shampoo niet zomaar inruilen voor een anoniem wit product en gaat dus op zoek naar die winkel alwaar de shampoo het goedkoopst is. En die winkel is nog altijd Colruyt in België. Ondanks een prijzenoffensief van Delhaize bleef Colruyt de goedkoopst en wonnen ze dus klanten bij. Dit zorgde voor een groei van de omzet met 6%, wat meer dan behoorlijk is.

Gevaar twee is het verliezen van winst. Om klanten te lokken moet je de goedkoopste zijn. Omdat de meeste supermarkten te maken krijgen met dezelfde leveranciers zijn de prijzen overal in theorie gelijk. Delhaize en Colruyt betalen evenveel aan Unilever voor dat flesje Dove. Het verschil in de kassa moet dus komen uit de zakken van de retailers. Hoe minder kosten die maakt, hoe lager de prijs kan zijn zonder dat dit hoeft te wegen op de marges. In een winkel alwaar zelfs de karretjes geen muntslot hebben en de verlichting ergens hoog boven het magazijn hangt lijken de kansen om kosten te besparen minimaal. Nog minder comfort leek onmogelijk maar onmogelijk staat kennelijk niet in de woordenboek van Colruyt. Ja de marge daalde zegt het bedrijf maar dit komt omdat we hogere afschrijvingen hadden op onze groene stroomprojecten. Het management bewees hiermee nogmaals dat ze hun gelijke niet kennen in zuinigheid.

Gevaar drie is het te veel afhangen van de Belgische consument. Hiervoor is Colruyt minder goed gewapend. De expansie in Frankrijk is er maar zeer beperkt, op bijna 8 miljard euro omzet is minder dan 200 miljoen euro afkomstig uit Franse winkels. Maar het is zoals alles met dit braaf, traag maar gestaag komt men er wel. De expansie in groene stroom moet ook in dit kader worden gezien. Maar met slechts 4 miljoen euro omzet is de weg hier nog zeer lang.

Gevaar vier is de hoge waardering die geen fouten toelaat. Dit hebben we afgelopen maanden gezien, het aandeel zocht lagere regionen op. Colruyt zelf gebruikte dit om eigen aandelen bij te kopen en dit was kennelijk de juiste reflex. Met een winst van 11% op de dag van de resultaten bewees het bedrijf dat het zijn verloren vertrouwen snel kan terugwinnen. Alle angsten van de analisten werden weerlegt en zelfs overtroffen.

 
Conclusie

Voor de toekomst is de opdracht voor Colruyt dan ook duidelijk. Het marktaandeel moet blijven groeien, de omzet moet volgen en de winstmarges mogen niet dalen. Als het bedrijf hierin slaagt zal het aandeel rustig zijn weg omhoog voortzetten. Geen verdubbelingen op korte termijn, maar wel een stabiel aandeel zoals het vroeger was. Maar voor nieuwe aankopen is het te vroeg of eerder te laat. Onder de 30 was het een koopje maar nu zijn de solden voorbij. Het is weer de toestand van een jaar geleden. Colruyt heeft de goedkoopste winkels maar het duurste aandeel.
Read more ...