maandag 6 juni 2011

Genegeerde waarde: Lagardère




Er zijn van die zaken dat mensen altijd zullen doen. Eten is de bekendste, naast slapen. Maar voor beleggers is vooral het eerst belangrijk. Retailers zoals Carrefour en Delhaize doen er alles aan om ons te lokken naar hun winkels. Producenten van consumentengoederen zoals Unilever, AB Inbev en Danone doen er alles aan om ons naar hun producten te lokken. Dat doen ze doormiddel van reclame.
Het is als belegger niet altijd eenvoudig om het woord defensief goed in te schatten. We moeten allemaal eten, maar toch maakt dat een bedrijf als Delhaize niet ongevoelig voor wispelturige economische tijden. Kassiers, voorraden en vrachtwagens moeten altijd betaald worden. Of er nu veel of weinig vraag is. Ook de reclamewereld ontsnapt niet aan deze economische cycli. Maar laat ons eerlijk zijn, tijdens de afgelopen crisis werden de films niet minder onderbroken voor reclame over wasverzachters.

Reclame wordt aangeboden door bedrijven als Google, Groupon en andere gloednieuwe industrieën. Toch is vooral de klassieke reclame nog altijd het aantrekkelijkst voor investeerders. Denk hierbij aan eigenaars van tv zenders of reclameborden. Of aan uitgevers van kranten en magazines!
Ik wil uw aandacht vestigen op deze laatste en meer bepaald op het Franse bedrijf Lagardère. Dit bedrijf heeft enkele zeer interessante basisactiviteiten. Om te beginnen geeft het boeken uit. Lezen doen we allemaal. Of het nu online is of via het papieren formaat, er zal altijd vraag zijn naar literaire hoogstandjes. En ondanks de opkomst van de Ipad zal het gewone boek nog lang niet verdwijnen. Denk maar aan schoolboeken. 
LAGARDÈRE PUBLISHING is de afdeling die de boeken uitgeeft. Ongeveer 2 miljard euro omzet genereert deze divisie ieder jaar. Marktleider in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Sterke positie in Spanje en de Verenigde Staten. Maar er is weinig reclame te vinden in boeken.
LAGARDÈRE ACTIVE is de afdeling alwaar de reclame is te vinden. ELLE, Paris Match zijn de bekendste titels. De omzet komt vooral uit Frankrijk, dit lijkt niet echt een groeimarkt en is het inderdaad ook niet. Maar dit zijn wel stabiele inkomsten.

Waarom is dit bedrijf dan interessant? Niet omdat het ook pressshops uitbaadt in luchthavens maar wel omdat het heel wat waarde verbergt. En waarde komt altijd bovendrijven. Om te beginnen werden de internationale magazines  voor 650 miljoen euro verkocht. Hiernaast bezit het bedrijf ook 20% van het kapitaal van Canal+, de andere helft zit bij Vivendi dat dit dolgraag wilt overnemen. Waarde? Alles tot 1 en 1,5 miljard euro wordt genoemd. Er is ook een erfenis uit het verleden. Ongeveer 7,5% van de aandelen van EADS zijn in handen van Lagardère. Dit belang in de holding boven de bouwer van Airbus is ook rond de 1,5 miljard euro waard. In totaal is er dus 3,5 miljard euro aan activa in dit bedrijf dat te koop staat of reeds is verkocht. Op de beurs noteert het bedrijf rond de 3,7 miljard euro. U krijgt met andere woorden de uitgeverij, de presswinkels en de Franse magazines er gratis bij. Het is alsof u morgenvroeg opstaat en plots de eigenaar van Roularta bent.

Indien al deze activiteiten worden verkocht heeft het bedrijf 2 miljard euro cash op zijn balans staan. Koppel dit aan de boekwaarde van 30 euro en het mooi dividend van 1,3 euro bruto en je hebt een kwaliteitsvol aandeel. Alles onder de boekwaarde is een koopje aangezien dit bedrijf winst maakt en meerwaarden op de verkoop van activa de boekwaarde alleen maar kunnen omhoog duwen. Instappen rond de 27,5 euro en klaar voor het ritje omhoog. Eerste halte 30 euro voor de gehaaste mensen. Personen die kunnen wachten mogen blijven zitten tot het belang in Canal+ is verkocht. Welke koersen zich dan vormen is moeilijk te voorspellen, maar het zal meer zijn dan het huidige niveau.

Concreet:  Winstverwachting van 2,5 euro per aandeel, brutodividendrendement van meer dan 4,5% en een koers/boekwaarde lager dan één. Dit samen met ongeveer 3,5 miljard aan verkoopbare activa tegenover een beurswaarde van 3,6 miljard euro. Het zijn solden!







Read more ...