dinsdag 28 juni 2011

Colruyt: Altijd de goedkoopst! Ook het aandeel?





Het zijn zware tijden voor bedrijven die teleurstellen. Akzo Nobel kent een daling van rond de 10%, TomTom zijn beurswaarde wordt gedecimeerd, Philips krabbelt traag uit zijn put van 15% en nu dus ook de Belgische trots Colruyt. Dit goede huisvader aandeel verliest plots alle krediet bij de beleggers. Het verlies loopt op tot 11%. De reden? Het niet halen van de eigen doelstellingen.

Colruyt is zo één van die aandelen die altijd verbazen. Meestal in de goede zin van het woord. Haalt altijd stip zijn eigen doelstellingen, haalt mooie marges en slaagt er jaar na jaar in om te groeien. Dit heeft gevolgen voor het aandeel. Om te beginnen mogen beleggers in het aandeel niet klagen, de koers stijgt mooi ieder jaar en zakt bijna nooit. Ook het dividend is een jaarlijkse constante. Echter, deze stijgende koers heeft een reden: een hoge waardering.
Bij bedrijven die groeien en hoge marges halen is een hoge waardering logisch. Je geeft liever je geld aan een winner dan aan een loser. Colruyt is een winner, de koers/winstverhouding schommelt rond de 15. Ter vergelijking, Carrefour geraakt niet boven de 10 net zoals Delhaize.



Echter Colruyt begint op zijn limieten te stoten. Het bedrijf is alleen actief in België, en de Belgische markt is niet bepaald dynamisch. Ja ze winnen nog altijd marktaandeel, maar ooit zal ook dit moeten stoppen. Niet iedereen gaat shoppen in Colruyt, ze naderen met andere woorden hun plafond. De concurrentie zit natuurlijk ook niet stil. De hoofdreden dat je winkelt in Colruyt zijn de lage prijzen. Voor het gamma of de mooi ingerichte winkels doe je het niet. Echter concurreren op prijs is eenvoudig, Delhaize verlaagd systematisch de prijzen van hun producten. 
Voor mensen die retailaandelen bezitten, dit is een waarschuwing. De inflatie zorgt voor stijgende omzetten, maar voor druk op de marges. Zowel de marktleiders als zeker de uitdagers zullen hierdoor de winst zien dalen. Er zijn betere sectoren dan de retailsector op dit moment

Toch is de groei niet het probleem, 7,8% omzetgroei is deftig, het probleem is wederom de winst. Lage prijzen in de winkelrekken in tijden van stijgende grondstoffenprijzen en inflatie betekent besparen. Echter Colruyt was al één van de meest efficiënte spelers op de markt. Er is niet veel vet om weg te snijden. Het management is er ook niet naar om te beginnen snijden in de spieren. Vandaar dat men bewust marge opgeeft. Inderdaad, het bedrijf kiest ervoor om een deel van de prijsverhoging niet door te rekenen. Ze hopen dat de klanten hierdoor blijven komen naar de winkels en dat ze nieuwe klanten kunnen aantrekken. Indien deze strategie lukt, stijgt de omzet.

Een simpel voorbeeld. Op dit moment maken ze 100 euro omzet en boeken ze daarop 6,5 euro winst. Indien ze de marge laten zakken tot 6% maar de omzet doen groeien naar 108 euro, groei van 8%, dan boeken ze 6,48 euro winst. Met andere woorden ze boeken minder winst, maar het is al bij al nog te doen. Colruyt nadert dus niet het faillissement, of staat voor periode van hele lage winst. Het gaat gewoon minder winst maken.
De winst per aandeel was 2,14 euro, de verwachting 2,24 euro. Men mist de doelstelling dus met ongeveer 5%. Waarom zakt het aandeel dan met 10% en meer? Omdat de verwachtingen te hoog waren.

Dit uit zich in een heleboel adviesverlagingen van diezelfde adviseurs die het aandeel omhoog hebben gepraat. Het waren analisten die vonden dat Colruyt tegen een hoge koers winst mocht noteren omdat het een 'duurzame' groeier was. Nu twijfelen die analisten net aan de groeikracht van het bedrijf. Een goede analisten had dit kunnen inschatten. Maar deze keer lijken hun koersdoelen wel redelijk correct. Ze tonen meteen ook aan dat het aandeel wel heel weinig opwaarts potentieel heeft op dit moment.


Op dit moment zak het aandeel naar meer normale waarderingsschalen, nog steeds hoog voor de sector, maar realistischer. Echter deze daling heeft wel een logische reden waardoor ze redelijk permanent kan zijn. Er is geen enkele reden waarom Colruyt een hoger koers/winstverhouding heeft dan een bedrijf zoals Ahold. Met andere woorden, het opwaarts potentieel is zeer beperkt.  Indien u reeds aandeelhouder was, blijf gerust zitten. Bijkopen is nog wat vroeger. Misschien halen we de 30 euro nog. Dan betaald u 14 keer de winst. Wat veel is. Daarom, mensen die het aandeel nog niet bezitten, blijf hier van af. Niet omdat het risicovol is, maar omdat er betere koopjes te doen zijn.
.
Read more ...