woensdag 30 januari 2013

Pin It


Get Gadget

Philips: Sense and Simplicity





 

Het Nederlandse bedrijf Philips doet er alles aan om zijn slagzin toe te passen op zijn bedrijfsprofiel. De recente jaarcijfers bewijzen dit nogmaals.


Weg met de rommel


Philips kennen we allemaal, van de Tv's, de hoofdtelefoons, de scheerapparaten,…Het maakt consumentenelektronica. Maar zoals we allemaal wel weten, ze zijn hierin niet alleen. Alles wat Philips maakt, dat maakt Samsung of Sony ook. En vaak goedkoper. Consumentenelektronica kenmerkt zich door grote concurrentie en dus lage marges. Philips beweegt daarom weg van dit alles. Het verkocht zijn verlieslatende TV activiteiten onder andere en heeft nu wederom een verkoop aangekondigd. De afdeling 'entertainment' verdwijnt uit het bedrijf voor 150 miljoen euro. Philips begint zich op deze manier steeds meer om te vormen tot een B2B bedrijf. Dit betekent dat het vooral levert aan bedrijven. Hierin spelen de grillen van de consument minder een rol en zijn de marges hoger.

Een voorbeeld van die divisies is de healthcare afdeling. Die divisie haalde een omzetgroei van 13% en levert marges rond de 15% op. Dat staat in schril contrast met de 6% groei bij de divisie consumenten en marges van net geen 10%. Die focus is dus positief voor het bedrijf maar ze zijn er nog lang niet.

Philips en de lijken in de kast

Afgelopen jaar was de winst beneden ieder niveau en ook dit jaar zijn de winstcijfers laag. De reden is dubbel. Net zoals vorig jaar heel wat herstructureringskosten maar er is meer. De EBITA komt uit op 2,3 miljard euro op jaarbasis of 9,5% marges indien je geen rekening houdt met allerlei 'eenmalige' zaken. Een stevig resultaat voor Philips. Als je echter rekening houdt met de 580 miljoen herstructureringskosten, 188 miljoen provisies en 313 miljoen boetes van de EU dan kom je nog maar uit op een marge van 6,1% en dat is een heel ander verhaal. Die herstructureringskosten maken deel uit van een besparingsprogramma van 1 miljard euro dat ten einde loopt. Die provisies zijn vooral zaken uit het verleden en die boete is natuurlijk eenmalig. Maar toch, zoiets weegt normaal op de moraal van de analisten. Al helemaal omdat de nettowinst van Philips op jaarbasis slechts 231 miljoen euro. Wat beter is dan het verlies van 1,3 miljard afgelopen jaar. Al had men toen maar liefst 1,355 miljard afschrijvingen.

Zoals ik reeds toen zei, Philips is in sneltempo het verleden achter zich aan het laten. Dat bejubel ik. Als belegger vertrouw je geld toe aan een bedrijf, je moet dus dat bedrijf kennen en betrouwen. Philips deed er goed aan om snel veel af te schrijven, om snel en direct goed te herstructureren en om verlieslatende en lage marges afdelingen te verkopen, desnoods onder de prijs. Maar natuurlijk blijft er dan voor de aandeelhouder nog maar 0,25 euro winst per aandeel over. Net zoals 2011 was 2012 een overgangsjaar.

De jaarcijfers

Belangrijk bij dit soort turnaround verhalen is de progressie. Negeren we eventjes wat eenmalige zaken dan zien we een sterke omzetgroei van 10%, marges die terug richting de 10% evolueren op groepsniveau en 2,2 miljard cashflow. Zoals altijd, ik ben een fan van cashflow. Omdat de nettowinst laag moet zijn bij Philips. Met die boete ben ik natuurlijk niet tevreden, maar besparingen en doordachte beslissingen die tijdelijk wegen op de nettowinst juich ik met plezier toe. Toen Philips begon aan zijn transitie deed het twee dingen. Zijn dividend bevestigen en eigen aandelen inkopen. Ik zei reeds toen dat Philips dankzij zijn sterke balans dit kon overleven en toch nog zijn aandeelhouders kon belonen.
Dat aandelenkoopprogramma ligt reeds voor 75% achter ons en het dividend blijft op 0,75 euro per aandeel. De balans blijft ook sterk, 3,8 miljard cash tegenover 3,7 miljard schulden is deftig. Al helemaal als ze die sterke cashflow kunnen herhalen. Opgelet, dat cijfer kwam er omdat men steeds beter omgaat met zijn werkkapitaal. Als een bedrijf daar op begint te letten is de stijging eenmaal heel erg groot, vanaf dat neemt het effect natuurlijk af. Maar het blijft natuurlijk op een hoger niveau dan voor de rationalisatie.

De marges en omzet zitten in de lift, de sectoren waarin het actief is ogen ook positief. De problemen bij verlichting blijven wel maar alle andere afdelingen draaien op volle toeren. Nogmaals dat de nettowinst laag bleef kwam vooral door eenmalige zaken, zonder die draaien ze een enorm hoge EBITA en de verwachtingen voor volgend jaar op vlak van winst mogen dan ook hoog liggen. Al tempert het bedrijf zelf door te zeggen dat het eerste halfjaar nog lastig gaat zijn.

De waardering

Echter dat de turnaround schijnt te lukken is ook de investeerders niet ontgaan en het aandeel is reeds gestegen tot de niveaus van begin 2011. Dat was de periode dat men begon te twijfelen aan het bedrijf. De stijging is dus deels terecht, aangezien de zorgen van toen grotendeels opgelost zijn. Om hoger te gaan is er echter nog wel meer nodig. De winst bijvoorbeeld, er moet dringend weer een duidelijk en hoog winstcijfer zijn. Dat er cash is dat is goed, maar de waarderingen op vlak van boekwaarde en nettowinst blijven onder druk staan zolang de nettowinst laag is. Om te kopen is het dan ook te laat, mensen die het echter hebben gekocht op lagere niveaus mogen zeker blijven zitten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten