Het Nederlandse bedrijf Philips doet er alles aan om zijn
slagzin toe te passen op zijn bedrijfsprofiel. De recente jaarcijfers bewijzen
dit nogmaals.
Weg met de rommel
Philips kennen we allemaal, van de Tv's, de hoofdtelefoons,
de scheerapparaten,…Het maakt consumentenelektronica. Maar zoals we allemaal
wel weten, ze zijn hierin niet alleen. Alles wat Philips maakt, dat maakt
Samsung of Sony ook. En vaak goedkoper. Consumentenelektronica kenmerkt zich
door grote concurrentie en dus lage marges. Philips beweegt daarom weg van dit
alles. Het verkocht zijn verlieslatende TV activiteiten onder andere en heeft
nu wederom een verkoop aangekondigd. De afdeling 'entertainment' verdwijnt uit
het bedrijf voor 150 miljoen euro. Philips begint zich op deze manier steeds
meer om te vormen tot een B2B bedrijf. Dit betekent dat het vooral levert aan
bedrijven. Hierin spelen de grillen van de consument minder een rol en zijn de
marges hoger.
Een voorbeeld van die divisies is de healthcare afdeling. Die
divisie haalde een omzetgroei van 13% en levert marges rond de 15% op. Dat
staat in schril contrast met de 6% groei bij de divisie consumenten en marges
van net geen 10%. Die focus is dus positief voor het bedrijf maar ze zijn er
nog lang niet.
Philips en de lijken in de kast
Afgelopen jaar was de winst beneden ieder niveau en ook dit
jaar zijn de winstcijfers laag. De reden is dubbel. Net zoals vorig jaar heel
wat herstructureringskosten maar er is meer. De EBITA komt uit op 2,3 miljard
euro op jaarbasis of 9,5% marges indien je geen rekening houdt met allerlei
'eenmalige' zaken. Een stevig resultaat voor Philips. Als je echter rekening
houdt met de 580 miljoen herstructureringskosten, 188 miljoen provisies en 313
miljoen boetes van de EU dan kom je nog maar uit op een marge van 6,1% en dat
is een heel ander verhaal. Die herstructureringskosten maken deel uit van een
besparingsprogramma van 1 miljard euro dat ten einde loopt. Die provisies zijn
vooral zaken uit het verleden en die boete is natuurlijk eenmalig. Maar toch,
zoiets weegt normaal op de moraal van de analisten. Al helemaal omdat de
nettowinst van Philips op jaarbasis slechts 231 miljoen euro. Wat beter is dan
het verlies van 1,3 miljard afgelopen jaar. Al had men toen maar liefst 1,355
miljard afschrijvingen.
Zoals ik reeds toen zei, Philips is in sneltempo het
verleden achter zich aan het laten. Dat bejubel ik. Als belegger vertrouw je
geld toe aan een bedrijf, je moet dus dat bedrijf kennen en betrouwen. Philips
deed er goed aan om snel veel af te schrijven, om snel en direct goed te
herstructureren en om verlieslatende en lage marges afdelingen te verkopen,
desnoods onder de prijs. Maar natuurlijk blijft er dan voor de aandeelhouder
nog maar 0,25 euro winst per aandeel over. Net zoals 2011 was 2012 een
overgangsjaar.
De jaarcijfers
Belangrijk bij dit soort turnaround verhalen is de
progressie. Negeren we eventjes wat eenmalige zaken dan zien we een sterke
omzetgroei van 10%, marges die terug richting de 10% evolueren op groepsniveau
en 2,2 miljard cashflow. Zoals altijd, ik ben een fan van cashflow. Omdat de
nettowinst laag moet zijn bij Philips. Met die boete ben ik natuurlijk niet
tevreden, maar besparingen en doordachte beslissingen die tijdelijk wegen op de
nettowinst juich ik met plezier toe. Toen Philips begon aan zijn transitie deed
het twee dingen. Zijn dividend bevestigen en eigen aandelen inkopen. Ik zei
reeds toen dat Philips dankzij zijn sterke balans dit kon overleven en toch nog
zijn aandeelhouders kon belonen.
Dat aandelenkoopprogramma ligt reeds voor 75% achter ons en
het dividend blijft op 0,75 euro per aandeel. De balans blijft ook sterk, 3,8
miljard cash tegenover 3,7 miljard schulden is deftig. Al helemaal als ze die
sterke cashflow kunnen herhalen. Opgelet, dat cijfer kwam er omdat men steeds
beter omgaat met zijn werkkapitaal. Als een bedrijf daar op begint te letten is
de stijging eenmaal heel erg groot, vanaf dat neemt het effect natuurlijk af.
Maar het blijft natuurlijk op een hoger niveau dan voor de rationalisatie.
De marges en omzet zitten in de lift, de sectoren waarin het
actief is ogen ook positief. De problemen bij verlichting blijven wel maar alle
andere afdelingen draaien op volle toeren. Nogmaals dat de nettowinst laag
bleef kwam vooral door eenmalige zaken, zonder die draaien ze een enorm hoge
EBITA en de verwachtingen voor volgend jaar op vlak van winst mogen dan ook
hoog liggen. Al tempert het bedrijf zelf door te zeggen dat het eerste halfjaar
nog lastig gaat zijn.
De waardering
Echter dat de turnaround schijnt te lukken is ook de
investeerders niet ontgaan en het aandeel is reeds gestegen tot de niveaus van
begin 2011. Dat was de periode dat men begon te twijfelen aan het bedrijf. De
stijging is dus deels terecht, aangezien de zorgen van toen grotendeels
opgelost zijn. Om hoger te gaan is er echter nog wel meer nodig. De winst
bijvoorbeeld, er moet dringend weer een duidelijk en hoog winstcijfer zijn. Dat
er cash is dat is goed, maar de waarderingen op vlak van boekwaarde en nettowinst
blijven onder druk staan zolang de nettowinst laag is. Om te kopen is het dan
ook te laat, mensen die het echter hebben gekocht op lagere niveaus mogen zeker
blijven zitten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten