donderdag 9 februari 2012

Pin It


Get Gadget

Philips: Is er leven na de televisie?





Is er leven na de televisie?



Bovenstaande cijfers beloven niet veel goed voor dit Nederlandse bedrijf. Een wel heel beperkte groei van de omzet, een daling van de EBITA en een verlies van 1,2 miljard euro. Operationeel gaat er kennelijk iets fout met dit bedrijf. Het verlies netto kan verklaart worden door een monster afschrijving 1,3 miljard euro en de nog altijd verlieslatende televisie activiteiten. Deze laatste zijn de deur uitgegaan en afschrijvingen op goodwill zijn normaal gezien geen jaarlijks terugkerend verhaal. Toch staat er nog altijd een goede 7 miljard euro goodwill op de balans van het bedrijf.
Het bedrijf focust daarom ook vooral op zijn EBIT prestatie, hierbij wordt geen rekening gehouden met de afschrijving. Ook hier komt het resultaat lager uit, vooral het gevolg van herstructureringskosten. Philips is namelijk volop bezig met zichzelf heruit te vinden.

De televisie afdeling maakte ongeveer 500 miljoen euro verlies maar verdwijnt normaal uit de boekhouding omdat deze divisie verkocht wordt. Voor volgend jaar zou er dan ook weer winst mogen worden verwacht. Positief is vooral de stijgende omzet op dat vlak. Het bedrijf benadrukt ook zijn cashflow, die is inderdaad nog altijd positief. Philips is dan ook zeer trots om aan te kondigen dat het voor 2 miljard euro eigen aandelen gaat opkopen. Het bedrijf heeft weinig schulden, ongeveer 700 miljoen euro op een eigen vermogen van 12 miljard euro, en het beschikt dus over een sterke balans. Echter het dividend is niet mals. Het bedrijf kondigde aan dat dit niet verlaagt wordt, wat positief is, maar de pay out ratio bedraagt 85% van de cashflow. Het hoge dividend en de inkoop van eigen aandelen kan dus wegen op de balans in de toekomst.


Het bedrijf

Philips produceert huishoudtoestellen, medische toestellen en verlichtingsapparatuur. Het spreekt voor zich dat de groei hierbij beperkt is in het Westen. Overheden besparen en investeren minder in gezondheidszorg en de consument hier heeft een golf van besparingen op zich zien afkomen. Daarom is het positief om vast te stellen dat het bedrijf actief is in de groeilanden. Al is 33% van de omzet nog altijd redelijk beperkt maar dit wordt vooral verklaart omdat hun medische afdeling slechts 20% haalt uit groeiregio's. Voor verlichting en consumentproducten is dit wel 40%. Dit stelt het bedrijf in staat om te blijven groeien op vlak van de omzet.
Natuurlijk is vooral de winstmarge van belang, het bedrijf zelf kondigt een besparingsprogramma aan van 800 miljoen euro en hoopt snel de marge weer boven de 10% te krijgen. Positief is wel dat het bedrijf zijn belangrijkste kwartaal pas eind 2012 heeft. In die periode kopen mensen het meest van hun consumentenproducten, de verwachting is dat tegen dan het besparingsplan op snelheid is.

Wat dan rest is de focus op de omzet. Voor de medische afdeling ziet het plaatje er redelijk positief uit. We worden met zijn allen ouder en vereisen dus meer medische zorgen. Philips is nummer één in bijvoorbeeld het monitoren van patiënten en hart toestellen. Twee categorieën die inderdaad profiteren van ons ouder worden. Ook richt men zich meer en meer op thuisverzorging, met allerlei monitors hoopt men mensen langer thuis te houden en toch voldoende medische verzorging te behouden.
Het zorgenkind voor Philips is dan ook eerder de consumentendivisie, ondanks hun enorm sterk merk staat men daar onder druk. Deze afdeling zal tevreden moeten zijn met lagere marges maar de overnames in de groeilanden zorgen ervoor dat qua omzet men minder afhankelijk wordt van de verzadigde Europese en Amerikaanse markten. Deze divisie is ook eindelijk verlost van de tv afdeling waardoor er hier weer structureel winst kan worden gemaakt.

De verlichtingdivisie kent een transformatie van de oude gloeilampen naar modernere toepassingen. De sterkte van Philips is dat ze hier wereldwijd marktleider zijn waardoor ze eenvoudiger hun prijzen kunnen verhogen of behouden en minder last hebben van concurrentie. Al staan hun prijzen voor Led producten onder druk. Toch groeit hun omzet in deze nieuwe sector met meer dan 50% over de afgelopen jaren. Wat ook nodig is omdat de concurrentie om de hoek loert met goedkopere producten.

De toekomst

Het bedrijf zelf hoopt om tegen 2013 terug op het juiste pad te zijn. Slimme beleggers kopen alvorens een bedrijf zichzelf heruitvindt, de vraag is dus vooral of de heruitvinding kan slagen. Om te beginnen is Philips een ijzersterk merk en bedrijf. De balans is stabiel, de cashflow bleef positief en men verwacht dat de afschrijvingen nu eindelijk achter de rug zijn. Hierdoor kan men weer denken aan winst.


De doelstelling die het bedrijf zelf uitschrijft ogen ambitieus maar zijn haalbaar. Hierdoor kan het bedrijf hopelijk weer zichzelf in een goed daglicht plaatsen. Het siert Philips dat ze de knoop doorhakken, de afschrijven waren immens de problemen met de televisie divisie werden aangepakt en men onderneemt actie. In tussentijd betaald men een mooi dividend en koopt men eigen aandelen. De aandeelhouder staat dus niet in de kou. Indien de transformatie lukt koopt u vandaag het bedrijf wel zeer goedkoop. De boekwaarde bedraagt 13 euro per aandeel, dit kan gezien worden als een bodem. Of u tegen deze koers kan aankopen is niet zeker, maar alles onder de 16 euro kan gezien worden als een mooie instapkoers voor de langere termijn.




1 opmerking: