Annus Horribilis
Het Nederlands bedrijf Koninklijke Philips is het bewijs dat
een sterke balans cruciaal is voor ieder bedrijf. Ondanks het feit dat deze
oude heer marktleider is in de meeste van zijn activiteiten gaat het doorheen
een woelige periode. Philips is opgebouwd rondom drie peilers, normaal verwacht
je dan een stevig en stabiel bedrijf. Maar een samenloop van omstandigheden
zorgde voor heel wat operationele druk. De consumentenafdeling produceert
allerlei zaken gaande van tandenborstels tot televisietoestellen. De Westerse
consument bespaart echter hierop en de Aziatische bedrijven produceren heel wat
goedkoper. Vooral in de televisiebusiness boerde Philips jaar na jaar
achteruit. De divisie Healthcare lijkt op het eerste zicht defensief maar in
feite is ook deze afdeling cyclisch. Het hangt grotendeels af van investeringen
van overheden en terugbetalingen van ziekenfondsen. Koppel dit aan het feit dat
Philips moet vechten om iedere morzel technologische voorsprong en je hebt een
risicovolle industriële activiteit. De naam Philips verbinden de meeste mensen
nog altijd met verlichting, de derde poot van het bedrijf. Ook hier duiken er
heel wat problemen op. Om te beginnen is er de moordende concurrentie uit Azië
alsook de switch van gloeilampen naar nieuwe manieren van verlichten. Koppel
dit aan een zwakke bouwmarkt en ook deze activiteit staat onder druk. Ondanks
de sterke merknaam, de sterke producten en de sterke reputatie en marktpositie ging
Philips de afgelopen jaren doorheen woelig weer.
De omzet stagneerde en de winst verdween volledig in 2011.
Meer dan 1 miljard euro verlies werd er gedraaid. Niet alleen vanwege een pak
herstructureringslasten maar ook de cashflow zakte tot een dieptepunt vanwege
verliezen binnen de televisieafdeling. Een jaar om vlug te vergeten.
Het keerpunt?
Dat de koers dan ook onderhevig was aan de zwaartekracht was
logisch. Toch deed het bedrijf alles om de aandeelhouder te verwennen. Ondanks
het monsterverlies werd het dividend op peil gehouden en er was nog meer
lekkers. Het bedrijf wilt voor twee miljard euro eigen aandelen inkopen. Of een
goede 15% van het uitstaande kapitaal. Als dat geen teken van vertrouwen is in
eigen kunde dan bent u niet snel tevreden. Het bedrijf kon deze zware
investeringen aan omdat het beschikte over een netto cashpositie van meer dan
één miljard euro. Het spreekt voor zich dat dit spaarpotje volledig is opgesoupeerd
na de verliezen en de uitkeringen maar daar maalt het bedrijf niet om. Het
richt zich volledig op de toekomst. De schuldgraad blijft al bij al beperkt met
een goede 800 miljoen schulden tegenover 14 miljard euro eigen vermogen. En wat
belangrijker is, de cashflow is weer positief.
De eerste kwartaalcijfers tonen dat dit bedrijf geen vogel
voor de kat is. Om te beginnen worden de problemen aangepakt. De verlieslatende
tv afdeling werd voor 70% afgestoten, waardoor nog maar 30% van het verlies op
de balans van Philips verschijnt. Het is de bedoeling dat deze afdeling op
termijn weer winst gaat maken. De andere afdelingen draaien echter wel op volle
toeren. Consumenten groeit nominaal met 3% gedreven door de groeilanden die
steeds belangrijker worden voor Philips. Dat in Europa de consument nog altijd
spaarzaam is wordt voldoende gecompenseerd door de groeiende middenklasse in
China en India, markten alwaar Philips met dubbele cijfers groeit.
Het bedrijf mikt vooral op Healthcare voor de toekomstige
groei. Deze divisie doet het goed. Met een groei van 12% en een stijgende marge.
Met de aanstormende vergrijzing en een stevig orderboek kan deze afdeling het
gouden ei worden van Philips.
Verlichting blijft nog een probleem, er is nog altijd groei
maar de rendabiliteit staat onder druk. De overschakeling naar LED moet Philips
weer een wereldleider maken in deze sector maar zoiets vraag tijd.
Eerste kwartaal 2012
De winst wordt wat vertekent. Enerzijds zijn er heel wat eenmalige
meerwaarden zoals een deal in verband met Senseo en de verkoop van gebouwen.
Hiertegenover staat een achteruitgang en afschrijving binnen verlichting. Toch
is het positief dat het bedrijf uitpakt met stijgende marges binnen consumenten
en Healthcare. Toch die divisies die het meeste groei verwachten. Dat de
cashflow terug positief is en dat de EBIT stijgt is dan wel weer positief. Al
bij al sterke cijfers die tonen dat dit bedrijf nog een toekomst heeft. Met een
vergrijzende bevolking die steeds meer nood zal hebben aan speciale medische
hulp zit de medische business op rozen. Philips heeft, mede door zijn sterke
balans, nooit moeten besparen op research en blijft een leider in de sectoren
waarin het actief is. De consumenten afdeling heeft eindelijk het juk afgeschud
genaamd televisie. De groeimarkten zijn alsmaar belangrijker en groeien nog altijd
structureel. Voor verlichting is het wel nog wachten op definitieve
oplossingen.
Conclusie
Philips is de afgelopen maanden te zwaar afgestraft, de
reactie op de goede cijfers was dan ook positief. De waardering blijft gezond.
Netto een dividendrendement van 3,2%, je betaald ongeveer 1,1 keer de
boekwaarde en de winst zit weer in de lift. Dit bedrijf doorgaat nog altijd een
transitie waardoor een terugval van de koers nog altijd mogelijk is. Probeer
dan ook gespreid in te stappen. Het kan na de euforie terugvallen tot ongeveer
14 euro maar ook 14,5 is een mooi instap moment. Het is alvast een feit dat
indien de transitie lukt dit bedrijf vertrokken is voor een rit omhoog. Het
bedrijf zelf verwacht tegen midden 2013 klaar te zijn hiermee. Voor beleggers
is de opdracht dan ook duidelijk, instappen alvorens de goede cijfers komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten