De Apple valt soms ver van de boom
Er zijn zo van die volkswijsheden, die gek genoeg zo oud
zijn dat ze perfect passen bij hedendaagse fenomenen. Het fenomeen van de
afgelopen 10 jaar is alvast Apple, het bedrijf van de haast even fenomenale
Steve Jobs. Wat Apple maakt zijn geen producten, het zijn fenomenen. Het maakt
geen apparaten, het maakt dromen. En dus was het bedrijf meteen ook fenomenaal
goed bezig. Waar zit nu die oude volkswijsheid hoor ik u vragen? Hier is ze:
"De hoogste bomen vangen de meeste wind."
Apple maakt geen unieke producten, althans niet meer. Dat is
de pijnlijke vaststelling. De Iphone, de Ipod, de Ipad het zijn woorden die
niet bestonden en zijn uitgevonden door het Amerikaanse bedrijf. Ja er bestond
al vroeger iets dat geleek op de Iphone, er was al een mp3 speler voor de Ipad
en Microsoft had reeds een tablet pc in de jaren 9. Maar Apple maakte de dingen
beter, anders, nieuwer. Het heeft de gave om de dingen zo te maken dat u
zichzelf plots afvraagt hoe je al die jaren hebt geleefd zonder. Vuur bestond
al eeuwen, het was echter tot iemand ontdekte hoe het zelf te maken dat vuur
populair werd en je jou afvroeg waarom je al die jaren rauw vlees hebt gegeten.
Apple maakt dus producten die nieuw zijn, maar niet uniek.
Samsung maakt alles na wat Apple maakt, en volgens de
rechters zelfs quasi letterlijk. Toch is Samsung in ons ogen kwalitatief minder
dan Apple, die reden is simpel. Apple is een fenomeen, Samsung is een volger.
Apple verkoopt geen producten, het verkoopt een levensvisie. Een visie dat
alles beter, eenvoudiger en strakker kan. De Iphone is niet sneller, niet
sterker, niet krachtiger dan de Galaxy van Samsung. Hij is wel een Iphone. Met
zijn strak design, zijn handigheid, zijn inventieve manier van werken. Apple is
in de eerste plaats een merk. Je ziet dat ook in de manier waarop het bedrijf
werkt. Ergens in China, waar ook de saaie computers van Dell worden gemaakt,
produceren Chinezen aan de lopende band Iphone's. Voor een klein prijsje worden
die richting Amerika verscheept alwaar iemand in de grote Ufo die het
hoofdkantoor van Apple vormt er het bekende logo opzet. Plots is het toestel
dubbel zo veel waard als al het andere dat de arbeiders van Foxcon produceren.
Apple, king of Wall Street
Laat ons Warren Buffet er nog eens bijslepen. Tweemaal zelf.
Je moet jezelf de vraag stellen, kan ik met geld kopen wat de andere heeft?
Mijn buurman heeft een groot huis, dat kan ik kopen. Hij heeft een wagen, dat
kan ik kopen. Maar hij heeft ook een zekere flair, een zekere uitstraling. Die
kan ik niet kopen. Samsung heeft geld en kan ook producten maken, verkopen en
winst maken. Maar geen geld ter wereld kan van Samsung een Apple maken. Het
bedrijf zijn waarde zit niet in zijn activa, maar in zijn merk. In het
ontastbare dus. Of zoals Buffet het zegt: Het merk is als een fort, compleet
met ophaalbrug en slotgracht.
Dit verklaart waarom Apple het grootste bedrijf ter wereld
is qua marktwaarde ook al maakt het minder omzet, minder winst en minder
rendement dan andere bedrijven. Want zeg nu zelf, een bedrijf dat 100 miljard
dollar op een spaarrekening van 1% heeft staan kan je niet bepaald efficiënt
noemen. En toch, we plakken op Apple een enorm hoge waardering. Herinner u nog
mijn vorig artikel, waar ik stel dat aandelenprijzen gevormd worden door een
combinatie van winst per aandeel en waardering. Wel Appel scoort op beiden
hoog. Enerzijds groeit de winst per aandeel omdat er alsmaar meer mensen,
alsmaar meer producten kopen en anderzijds groeit de waardering omdat het merk
alsmaar sterker wordt. Een spiraal die sterk genoeg is om het aandeel 700
dollar te laten aantikken op 19 september.
Tijd voor wijsheid twee. Vertrouw gaat te paard en komt te
voet. In de jaren 90 was Apple niets, het bedrijf was zo goed als dood. Tien
jaar later was het al wat meer, nog eens tien jaar later was het bedrijf het
meest bewonderde ter wereld. Dat is te wijtend aan een stijgend vertrouwen, een
vertrouwen dat het bedrijf kwartaal na kwartaal ons zou verbazen. Met alsmaar
hogere marges, met alsmaar betere producten. Kijk maar naar de tijdlijn. Het
succes van Apple was dat zijn producten voorop liepen in de strijd, dus
automatisch ben je de sterkste. De Ipod was zo nieuw dat er met Itunes een hele
wereld rond kon ontstaan, een wereld gedomineerd door Apple. De Ipad is zo
vernieuwend dat de gehele literaire wereld het omarmd als de laatste strohalm.
Dit geeft hoge marges, dit geeft veel winst, dit geeft je het grootste bedrijf
ter wereld. Waarom verliest Apple nu dan het vertrouwen?
Omdat de oprichter dood is? Dat speelt zeker een rol, kort
na zijn dood bleek alles nog te draaien. Apple had zijn producten op orde.
Echter je producten op orde hebben is slechts stap één. Om het meest geliefde
bedrijf te blijven moet je niet gewoon goed zijn, je moet subliem zijn. De
beleggers willen een nieuwe innovatie zien. Echter al wat ze krijgen is meer
van hetzelfde. Met als dieptepunt de Ipad mini. Dat is een Ipad in het klein.
Niet bepaald de revolutie die je verwacht van Apple. Al helemaal niet omdat de
Ipad mini geen revolutie is, het is zelfs geen evolutie. Het is volggedrag. We
keren terug naar onze bomen. Apple was zo geliefd dat de andere bedrijven het
begonnen aan te vallen. Vergelijk het met Microsoft, als je te dominant wordt
dan vallen bedrijven je aan. Google, Samsung, Microsoft, Nokia…deze bedrijven
sloegen terug. Eerst zacht, en sommige zoals Research in Motion(bedrijf boven
BlackBerry) sloegen er zelfs naast, maar uiteindelijk begon die hoge boom te
veel wind te vangen.
De koning is dood, lang leven de koning!
Die mensen van Samsung en Amazon waren er in geslaagd om een
product van Apple te innoveren. Ze namen de Ipad en verbeterde hem door hem
kleiner te maken. Waarop Apple hun volgde. De wereld op zijn kop. Alsof de
generaal achter zijn troepen moet aanhollen in het strijdgewoel. Met andere
woorden, Apple verliest het vertrouwen. Verliest het aureool van vernieuwer.
Het is nog geen Nokia die op een brandend olieplatform staat, het is wel een
bedrijf dat de verwachtingen niet meer inlost. En dan nemen beleggers het
paard. De hoge premie verdwijnt en de wetten van de zwaartekracht beginnen de
spelen. Het aandeel zakt. Tot 537 dollar.
Is dit nu het moment om Apple te kopen of te verkopen? Apple
blijft een ijzersterk bedrijf. Met producten geliefd door iedereen. Met bergen
cash, met hoge marges, met een alsmaar stijgende winst en omzet en met een
sterk merk. Een daling van 23% is veel, maar niet enorm. Het is de vraag
wanneer Apple weer gaat innoveren, weer voorop gaat in de strijd. De miskleun
die Applemaps was bewijst dat ze daar echt nood hebben aan een nieuwe Steve
Jobs. Volgens de geruchten wordt iemand als Jobs slechts om de 100 jaar
geboren. Zoveel geduld hebben beleggers niet. Daarom wil ik de analogie trekken
met Microsoft.
Wat voor beleggers?
Ooit was dit bedrijf het Apple van zijn tijd. Hoge
waarderingen, hoge winstgroei tot het plots allemaal wat minder ging. Vandaag
is Microsoft op vlak van pc's nog altijd ongenaakbaar, met een berg cash tot
gevolg. Maar het minste alles op vlak van nieuwe technologie. Het was ook een
volger geworden. Met hun Windows 8 hopen ze weer op kop te lopen. Het kan dat
een bedrijf zichzelf opnieuw uitvindt. En al helemaal indien het bedrijf kan
terugvallen op stevige fundamenten. Microsoft op Windows en Apple op zijn
Iproducten. De waardering kan terugvallen tot ongeveer 11/12 keer de winst, wat
overeenkomt met alles rond de 500 dollar tot 550 dollar. Dan begint de periode
van het wachten, de winst zal wel nog een tijdje stijgen maar de waardering zal
'laag' blijven tot er een nieuwe Irevolutie komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten