Ontspannen loont

Er zijn zo van die dingen die mensen graag en vaak blijven
doen. In hun vrije tijd gaan mensen op reis, in tijden van crisis gaat men nog
altijd op reis alleen dichter bij huis. In de winter gaat men skieen en in de
zomer met de kinderen naar een pretpark. Deze wetmatigheid had men bij compagnie
des alpes zeer snel in de mot. Deze Franse onderneming combineert beide zaken. Het
is de groep boven skiparken zoals Deux Alpes, Paradiski (La Plagne - Les Arcs -
Peisey Vallandry) en Espace Killy (Tignes - Val d’Isère). De inkomsten haalt
het bedrijf uit het verkoop van liftpassen. Vanwege zijn voorkeur voor
toplocaties is de impact van slecht weer(lees weinig sneeuw) beperkt voor het
bedrijf. Toch blijft dit natuurlijk een bedrijf actief in een zeer weersgevoelige
sector. Skiparken zijn ook enkel open in een bepaalde periode. Om ook in de
zomer inkomsten te hebben is met uitgebreid richtingen pretparken. Parc Astérix,
Futuroscope en Walibi zijn daarin de bekende namen. Op dit moment is de omzet
bijna gelijk verdeeld tussen beide activiteiten. De marges binnen de ski
domeinen zijn wel iets hoger dan die binnen de pretparken. Deze laatste hebben
dan weer als voordeel dat slecht weer een mindere impact heeft. De omzet kwam
in hun gebroken boekjaar(tot 30/09/2011) uit op 640 miljoen euro tegenover 596
miljoen euro het jaar ervoor. Deze groei is voornamelijk te danken aan de
overname van Futuroscope. Het bedrijf zelf hoopt op verdere omzetgroei en kon
reeds bekendmaken dat de omzet uit hun skiparken stevig is gestegen met 4,5% tot
12 maart van 2012 en dat de omzet in het eerste kwartaal, tot 30/12, is
gestegen met 6,3%. Het bedrijf kan dus rekenen op een gezonde omzetgroei.
Maar niet al te veel

Omzet alleen is niet voldoende, het bedrijf investeert
namelijk enorm veel in zijn parken en dit weegt wel op de activiteiten. Van de
cashflow blijft niet veel over na investeringen. Ook de winstmarge is beperkt
met slechts 5,8%. De return op eigen vermogen beperkt zich dan ook tot 4,8% wat
niet bepaald hoog is. Toch slaagt het bedrijf erin om jaar na jaar winst te
boeken en dat op zich is al een prestatie. Deze jaren van winstgroei heeft er
voor gezorgd dat het eigen vermogen oploopt tot 32 euro per aandeel. Er staat
wat goodwill op de balans maar het merendeel van de activa bestaat uit tastbare
waarde zoals de licenties op de skidomeinen en de attracties in de pretparken. Tastbare
dingen dus. Het is dan ook opvalled dat dit bedrijf bijna 50% onder de
boekwaarde noteert. Het bedrijf is winstgevend en heeft een positieve cashflow.
De schulden zijn ook onder controle, ze maken slechts 46% van het eigen
vermogen uit en 2,2 keer de EBITDA.
Het probleem is echter de winstgevendheid die onder druk
staat. De winst is ondanks de stijgende omzet gedaald met 27%. Per aandeel
blijft er nog 1,27 euro over tegenover 1,74 euro het jaar ervoor. Dit geeft
voor een koers/winstverhouding van 12,4. Dit is noch hoog noch laag voor dit
type bedrijf. Vanwege de winstdaling is het dividend gedaald tot 0,85 euro per
aandeel, een daling met 15%. De pay out blijft met 67% ook redelijk hoog.
Koopje?
Dit bedrijf noteert volgens enkele waarderingen zeer laag.
Onder de boekwaarde, slechts een EV/EBITDA van 4,4 en het is actief in een toch
wel defensieve sector. Binnen Europa is het één van de grotere pretparkgroepen
en de allergrootste uitbater van skidomeinen. Qua blootstelling aan landen is
vooral het belang van Frankrijk enorm groot. Het bedrijf heeft verder
pretparken in de Benelux en is dus niet aanwezig in snelgroeiende landen. Toch
ziet het er qua omzet positief uit. De pretparken zijn volledig opgeknapt en de
skidomeinen hebben een sterk jaar achter de rug. Dit kan de winst per aandeel
weer wat opkrikken indien men de winstmarges kan verhogen of behouden. Het
bedrijfheeft een mooi dividendrendement en is gezond te noemen. Een eerste
positie innemen rond de 16 euro is dan ook aan te raden. Hierbij betaal je
slechts 0,5 keer de boekwaarde, netto dividendrendement van 3,4% en de
koers/winstverhouding bedraagt ongeveer 12,4.
Read more ...