vrijdag 16 november 2012

Pin It


Get Gadget

Delhaize: Al foefelend komen we er wel



Vertrouwen komt te voet…
 

U kent de uitdrukking wel, ik heb ze hier nog al eens gebruikt. Altijd leuk om de theorie in de praktijk te zien. Al is het minder leuk als je aandeelhouder bent van het bedrijf dat te paard iets ziet verdwijnen. Delhaize had het lumineuze idee om zijn marges te verbeteren. Bij gelijke omzet betekent hogere marges meer winst. Goed nieuws denkt u! Als retailer heeft Delhaize twee opties om zijn marges te verbeteren. De prijzen van zijn producten verhogen of zijn kosten verlagen. Het bedrijf koos voor de prijzen in de hoop zo zijn omzet ook op te tillen. Het omzet gedeelte lukte, echter de marges stegen niet mee. Waarom? Omdat je prijzen optrekken in een hyperconcurrentiële markt niet bepaald snugger is. De klanten verdwijnen naar andere winkels. De klanten die blijven betalen wel meer maar je vaste kosten worden minder gedekt dus je marges dalen. En dus ook je winst.

Herinner u nog het schema, een aandeel hangt af van de winst en de waardering. Die waardering hangt af van het vertrouwen. Een bedrijf dat zijn omzet, zijn klanten en zijn winst ziet dalen krijgt altijd een lagere waardering. Dus Delhaize zakte, redelijk hevig zelfs. Om dit te counteren moest het bedrijf van strategie veranderen. Niet langer prijzen verhogen en klanten wegjagen maar prijzen verlagen en klanten teruglokken. Echter klanten zijn zoals vertrouwen. Het kost je heel wat moeite om de Amerikanen hun Pick Up trucks terug op je parking te krijgen. Dus moest Delhaize snijden in zijn kosten, personeel ontslaan en winkels sluiten. Dit kost geld. Dus daalde de winst. Voila, de reden waarom Delhaize rond de 45 euro stond verleden jaar en vandaag rond de 26,5 euro. Weg vertrouwen, weg winst.

De beurs noemt dit rerating,de beurs herwaardeerd het bedrijf volgens de nieuwe informatie die het heeft. Zakt de winst met 50% dan zakt het aandeel vaak met 60%. Die overdrijving komt van de lagere waardering. En die overdrijving biedt kansen. Omdat de overdrijving vaak verdwijnt, traag natuurlijk, en de winst weer stijgt. De vraag die we ons stellen, zal Delhaize als een Phoenix herrijzen uit zijn as?

Wat ligt er aan de voet van de regenboog?

Laat ons kijken naar de Q3 resultaten van het bedrijf. De omzet groeit, wat goed nieuws is. Echter de rendabiliteit daalt omdat het bedrijf zijn prijzen verlaagt. Vandaar ook de daling in de winst. Ongeveer 27% minder winst en marges rond de 4%, niet bepaald om over naar huis te schrijven. Echter het bedrijf zit niet stil. Een retailer heeft slechts twee punten om mee uit te pakken: prijzen en concept. Prijzen worden verlaagd en ook het concept wordt opgesmukt bij Delhaize. Het investeert enorm veel geld in zijn winkels. Meer dan 500 miljoen plant het bedrijf tegen zijn winkels aan te smijten. Delhaize is dus een bedrijf in transitie. Bij bedrijven in de overgang is de belangrijkste vraag, kan het bedrijf de overgang aan. Nieuwe winkels, lagere prijzen en zo verder het weegt op de cash van een bedrijf. Daarvoor legt Delhaize ook veel nadruk op de free cash flow.


Cash flow is simpelweg al het geld dat een bedrijf binnen haalt. Dus dat wijkt af van de nettowinst omdat bepaalde dingen geen geld kosten maar wel winst. Afschrijvingen bijvoorbeeld. Anderzijds heb je ook zaken die je cash kosten meer geen winst. Zoals klanten die niet betalen. In een supermarkt betaal je normaal altijd aan de kassa dus Delhaize krijgt zijn geld van de klanten redelijk snel. Echter het heeft ook veel voorraden. Het moet alles in huizen halen en betalen aan zijn leveranciers alvorens jij als klant het betaald en koopt. Die tussenperiode wordt overbrugt met het werkkapitaal. Bij Delhaize is dit positief. Zo komt het dat bedrijf op negen maand tijd 820 miljoen euro heeft zien binnenstromen. Dat is dus meer dan de nettowinst van 273 miljoen euro en de bedrijfswinst van 438 miljoen euro. En dat is dus een goede prestatie omdat dit geld kan gebruikt worden om de transitie te betalen. Die transitie uit zich in de term CAPEX. Engels en afkorting voor investeringen in vaste activa. Ongeveer 527 miljoen euro heeft Delhaize als CAPEX uitgegeven, dat is dus geld dat weer verdwijnt uit het bedrijf. Het verschil tussen wat binnenkomt en buitengaat is voor de aandeelhouder, 323 miljoen euro is dat. Dat geld kan gaan naar het dividend. Dat dividend is bij Delhaize al een tijdje stijgend en bedraagt 1,76 euro per aandeel. Als je weet dat het bedrijf een goed miljoen aandelen heeft dan weet je dat het bedrijf met de huidige cashflow kan voldoen aan het dividend en schulden kan afbouwen. Het bedrijf zit dus niet in een financieel krappe situatie.

 
Wat met de waardering? Het bedrijf heeft de verwachting 500 miljoen euro aan cash binnen te krijgen, een bedrijfswinst te boeken die ongeveer 20% lager ligt dan vorig jaar en het dividend te behouden. Dat geeft een bedrijf met een nettodividend van 4,7% en een waardering van 0,6 keer de boekwaarde en ongeveer 7 keer de winst. Ter informatie, vandaag heeft het bedrijf al 2,7 euro winst per aandeel gemaakt, dit tegenover een koers van rond de 26,5 euro. Dat toont aan dat de markt heel veel angst heeft. Of de angst terecht is weet niemand, maar het feit dat een value invester zoals Silchester Investment een belang van 10% heeft gekocht zegt veel. De verwachtingen liggen laag zodat de kans op teleurstelling klein is.

Het is niet al goud dat blinkt

Nog een kleine opmerking, er was wat consternatie rondom de bedrijfswinst van het bedrijf. Die lag hoger dan de consensus maar de reden was dat het bedrijf een aantal eenmalige opbrengsten liet overkomen als ‘recurent’. Het gaat om een belastingsmeevaller en een terugname van bonussen. Dit zijn leuke extra’s voor de aandeelhouder maar die vallen volgend jaar natuurlijk weg. Delhaize zegt slechts in zijn voetnoot dat het voor 45 miljoen eenmalige cijfers heeft verwerkt in zijn recurent resultaat. Niet bepaald een mooie praktijk. 
Altijd de kleine lettertjes lezen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten