Ageas
Het is een naam die beleggers bekend in de oren klinkt,
Ageas. Het is de nieuwe naam van Fortis, het klinkt Grieks en de AG komt van de
oude naam van de verzekeringsmaatschappij die tot over een paar jaar Fortis
noemde. Mensen kennen Ageas vooral omdat het een link heeft met Fortis, en
Fortis heeft dan weer een link met de crisis, hoogmoed, mislukte overnames en
heel veel verlies. Het is dan ook logisch dat Ageas dat imago wilt veranderen.
Niet dat het hiermee plots meer winst gaat maken of meer verzekeringen gaat
verkopen. Het bedrijf hoopt vooral meer beleggers te kunnen lokken en alzo de
koers te ondersteunen. De vraag is dus: slaagt het bedrijf erin om zijn
verleden af te schudden?
Bart De Smet, CEO Ageas |
Ageas voert weer enkele operaties uit. Om te beginnen
verdwijnt de Nederlandse holding en beursnotering. Belgen gaan hiervan weinig
tot niets merken, Nederlandse beleggers in feite ook niet. Deze operatie is
vooral symbolisch, het einde van een tijdperk. Ageas is niet langer een
Belgisch/Nederlandse groep. En het bespaart enkele euro's wat ook altijd handig
is. De tweede zet dan, de omgekeerde aandelensplitsing. Naast een geweldig
woord bij Scrabble is het ook een leuke manier om aandelen optisch duurder of
goedkoper te maken. Doe de test, er zijn twee type aandelen beschikbaar.
Aandeel A en aandeel B, telkens investeert u in hetzelfde bedrijf. Aandeel A
noteert tegen 25 euro en aandeel B tegen 500 euro. U gaat automatisch aandeel A
verkiezen, omdat het meer flexibiliteit toelaat. Indien de koersen 2,5 en 50
euro was zou u toch voor aandeel B kiezen, want dat oogt toch deftiger.
Centjesaandelen hebben een slecht imago en Ageas was een centjes aandeel. Dus
in het kader van de schoonmaakoperatie moest Ageas niet langer een centjes
aandeel zijn. Hiervoor kan je als bedrijf enkele dingen doen. Je kan hopen dat
je koers stijgt of je kan je aandelenkapitaal hervormen. Operatie één is een
werk van lange adem dus kiezen ze voor optie twee.
Het bedrijf heeft 1.000 aandelen die elk één euro waard
zijn. Het bedrijf heeft na de operatie 100 aandelen die elk tien euro waard
zijn. Het is simpel. Er verandert niets aan jouw investering, het kapitaal of
de beurswaardering van het bedrijf. Alleen de perceptie verandert.
Perceptie is alles |
Perceptie is alles voor een bedrijf. U heeft ooit Fortis
gekocht aan 30 euro, de kapitaalsverhoging gevolgd aan 15 euro en enthousiast
bijgekocht aan 10 euro. Nu echter is uw aandeel een goede 1,5 euro waard.
Mentaal zit u in het slop, zelfs al verdubbelt het aandeel naar drie euro, het
blijft een eind onder die 30 euro van weleer. Op extra aankopen kan het bedrijf
niet rekenen. Niet alleen omdat de resultaten een ingewikkeld kluwen zijn maar
ook omdat uw hoofd mentaal de klik niet kan maken dat het aandeel nu goedkoop
is. Daarom de splitsing. Concreet is er een ruilverhouding van tien. Per tien
aandelen dat u nu heeft zal u er nog maar één hebben. De koers gaat van 1,5
euro naar 15 euro. Uw verlies of winst blijft gelijk maar mentaal staat u al
weer een stapje dichter bij die 30 euro van weleer. Plus het bespaart u de
grapjes bij de bakker dat u met u aandeel Ageas nog niet eens een brood kon
kopen. Vanaf nu kan u met één aandeel Ageas een lekker ontbijt bestellen.
Het bedrijf doet gelukkig meer dan wat cosmetische operaties
om zichzelf weer in de gratie te krijgen. Na de uitverkoop van al zijn
bankactiviteiten had de verzekeraar heel wat cash op de balans, in plaats van
dit te steken in dure overnames heeft men gekozen om een goede 8,5% van de
eigen aandelen in te kopen. De boekwaarde van het aandeel ligt boven de koers
dus het bedrijf zal na vernietiging waarde creëren hierdoor. Maar boekwaarde en
winst per aandeel zijn nogal fictief bij een bedrijf dat een lettersoep op zijn
balans heeft staan. Traag maar gestaag bouwt het deze letterwoorden af en het
doet dit zo voordelig mogelijk voor de aandeelhouder. Op termijn is Ageas niet
langer een speculatieve doos vol gekke obligaties maar een holding boven enkele
verzekeraars. Naast deze leningen hangt ook het zwaard van dame Justitia nog
altijd boven de groep. Wederom wordt hier traag maar gestaag werk van gemaakt.
Indien Ageas alles achter zich kan laten van vroeger zal het
bedrijf niet plots terug het oude Fortis zijn. Ageas is een gezonde
verzekeraar, marktleider in België en actief in landen als Engeland en China. Gezond
qua structuur en balans zijn belangrijke kenmerken voor iedere financiële
speler. Koppel dit aan een goedkope waardering en je zit met een leuk bedrijf.
Voor mensen die nog aandelen hebben uit de Fortisperiode, die waarderingen
komen nooit meer terug. Maar het bedrijf is wel weer uw vertrouwen waard.
Probeer terug in te stappen rond de 1,5 euro tot 1,6 euro. Indien de rust weer
keert zowel in Europa als in de eigen balans is de kans groot dat we richting
de 3 euro gaan. Na de splitsing betekent dit 30 euro per aandeel. Dan ligt
alles weer achter ons en kunnen we weer naar de toekomst kijken.
Maar het blijft een grote stommiteit dit in deze slechte tijd te doen!
BeantwoordenVerwijderenDe problemen aanpakken lijkt mij altijd beter dan ze te laten aanmodderen. De impact van de crisis op hun balans is al bij al beperkt en de aangekondigde ingrepen worden niet al te zwaar beïnvloed door de omstandigheden. Alleen de beurskoers staat zwaar onder druk vanwege de risicoaversie.
BeantwoordenVerwijderen