Naar de slachtbank.
-8,76%, dat was de eindbalans van het aandeel Philips op de dag dat het bedrijf een winstwaarschuwing uitstuurde. In de loop van de dag ging het zelfs 14% lager. Dat lijkt een logische reactie aangezien het bedrijf aankondigde dat zijn winst over het tweede kwartaal onder druk stond. Maar is de reactie niet een beetje overdreven?
Wat is er nu eigenlijk aan de hand met het bedrijf en met het aandeel. Over het tweede kwartaal, dat zo goed als gedaan is, zou de winst in twee divisies lager uitkomen dan verwacht. Er is nog altijd winst dus, maar minder dan het voorgaande kwartaal. De probleemdivisies zijn de consumenten en de licht divisie. In beide kampt Philips met enkele specifieke problemen.
Is Philips het tweede Nokia?
Philips produceert allerlei zaken zoals haardrogers, tv’s en koffiezetten. Het ene al wat succesvoller dan het andere. Tv’s bijvoorbeeld lukt bijna niet, niemand koopt ze nog en als er al eens eentje verkocht wordt dan is het met verlies. Philips heeft dan ook beslist deze activiteit te verkopen. Dit is positief. Ja het bedrijf verliest omzet maar verliest meteen ook een belangrijke verliespost. Dit is met andere woorden positief voor de winst.
Wat dan met de rest? Het is een feit dat Philips zijn producten in de Westerse markten minder vlot verkocht krijgt. De reden is de moordende concurentie. Beetje zoals Nokia die steeds minder toestelletjes verkocht krijgt. Echter er is geen sprake van een Apple op de markt van microgolfovens. Philips heeft dus zeker nog een kans om marktaandeel terug te winnen van Samsung, alleen dit zal wegen op de marges.
Wat wel positief is, het bedrijf heeft 35% van zijn omzet in de groeilanden. De omzet lijkt dan ook niet het probleem binnen deze divisie, wel de rendabiliteit. Dat Philips hier een besparingsplan aankondigt is goed nieuws, maar dit houdt ook risico’s in.
Er is te veel licht!
Philips stuurt het alarm ook uit over zijn lampendivisie, toch nog altijd een kernproduct van het bedrijf. Echter hier dreigt overproductie. Lampen worden vooral verkocht aan gewone mensen en hangen dus samen met de bouwmarkt, die doet het zwakjes. Philips krijgt ook concurrentie van de spaarlampen, die gaan langer mee dus minder omzet. Echter het grote probleem zit hem in de oplossing. Om minder afhankelijk te zijn van de bouwmarkt en de gewone gloeilampen heeft Philips zwaar geïnvesteerd in de LED lamp. En daar zijn andere kopers voor, zoals de bouwers van wagens. In Audi bijvoorbeeld zitten LED lampen van Philips. De wagenmarkt doet het goed, maar er is veel concurrentie. Zowat ieder Aziatisch bedrijf produceert LED’s en de overproductie weegt op de marges.
Problemen die nu bevestigd worden door de winstwaarschuwing, dit toont aan dat Philips zijn lichten voor minder geld verkoopt.
Verrassend?
De echte reden waarom het aandeel zakt, is vooral de teleurstelling. Nochtans het eerste kwartaal was niet denderend. Daling van de nettowinst: 31%. Toen verwees men nog naar de TV’s. Kennelijk zit het probleem dieper, en de markten vertrouwen het management duidelijk niet meer. De doelstellingen van dat management ogen nochtans goed. Marges boven de 10% en 2% sneller groeien dan de wereldeconomie. Qua omzetgroei lukt dit waarschijnlijk nog wel, de marges worden de uitdaging. Positief is dan ook dat het bedrijf aankondigt in de kosten te snijden, maar of het lukt is dus een risico.
Er zijn echter buffers. Om te beginnen heeft Philips een gezonde balans. Men heeft meer cash dan schulden. Dit toont zich onder meer in een stabiel dividend, meer dan 4% bruto en een potentiële programma ter inkoop van eigen aandelen. Of overnames in de veelbelovende medische sector. Ook de boekwaarde vormt een kussen. 15,9 euro is de boekwaarde voor afgelopen jaar, indien het bedrijf dit jaar winst maakt kan men boven de 16 euro gaan. Tijdens de crash noteerde het aandeel onder dit niveau, vandaag er weer boven. Normaal gezien is dit de bodemkoers voor het bedrijf.
Wat dan met de toekomstige koers? Kijken we naar de koers winstverhouding dan zien we 1,54 euro per aandeel winst afgelopen jaar. Indien ze hun doelstellingen halen zouden ze hier boven moeten zijn gegaan, dit verwachten we niet meer. Maar de winst evenaren moet zeker kunnen. Dit houdt in dat er minder dan 11 keer de winst wordt betaald. Dit is weinig indien het bedrijf weer kan aanknopen met winstgroei.
Dit aandeel is zeker terecht gezakt, het noteert op dit moment goedkoop en dit heeft een reden. De markt is onzeker en angstig over dit bedrijf. Goedkope bedrijven zijn altijd interessant, de bodemkoers lijkt 16 euro, probeer het aan deze koers op te pikken indien je gelooft dat het bedrijf zichzelf kan heruitvinden. Indien het concern hierin niet slaagt lijkt het neerwaarts potentieel beperkt maar dan is er wel sprake van dood geld. Al is er wel nog het dividend om te troosten. Het advies gaat dus niet verder dan: Kopen bij koerszwakte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten