donderdag 16 augustus 2012

Pin It


Get Gadget

Facebook's grote aandeelhouders mogen verkopen




Facebook vindt dit niet leuk

De beursgang van Facebook was om meerdere redenen een flop. Het was technisch gezien een fiasco maar ook financieel ging niet alles naar wens. De intekenprijs was veel te hoog met als gevolg dat het aandeel sinds mei ongeveer 45% lager noteert. Vanaf vandaag kan het nog heel wat dieper zakken. Bij een IPO, een beursgang, zijn er een heleboel regels. Er is bijvoorbeeld de regel dat de begeleidende banken, dus banken die aandelen initieel aan de man brengen, geen advies mogen formuleren rondom het aandeel. Deze stille periode ligt al een tijdje achter ons. Het advies van de banken luidde toen: kopen. Of in feite houden. De meeste analisten voorspelden dat een koers van rond de 38 dollar ‘normaal’ was. Net de IPO prijs. Wat echter niet langer strookte met de realiteit, Facebook noteert nu rond de 20 dollar. De meest negatieve analist vond 25 dollar een bodemkoers. Die man, Daniel Salmon van BMO Capital Research, zat nog het dichts bij de waarheid van allemaal.

De tweede belangrijke regel is dat bepaalde oude aandeelhouders, dit zijn aandeelhouders die reeds aandelen bezaten voor de beursgang, hun aandelen een zekere periode moeten bijhouden. De zogenaamde lock up period. Die periode begint nu af te lopen. Meer zelfs, vandaag 16 augustus mogen bedrijven zoals Microsoft en Goldman Sachs hun aandelenpakket vrij verhandelen. Ze kunnen vanaf nu 270 miljoen aandelen op de markt smijten. Tegen februari mag er voor in totaal 1,9 miljard aandelen extra worden gehandeld. Indien al deze investeerders naar de uitgang hollen kan de koers instorten. Iets dat Facebook zeker iet leuk zal vinden.

Revolutie op het internet

Waarschijnlijk loopt het allemaal zo een vaart niet. Het is niet omdat je mag verkopen dat je moet verkopen. De meeste van die aandeelhouders gaan hun keuzes rationeel bekijken. Hebben we winst, verwachten we een hogere koers, is er nog hoop…Het zullen de antwoorden op die vragen zijn die bepalen of er een zondvloed komt. Toevallig zijn die vragen ook belangrijk voor de vele particuliere beleggers die aandelen Facebook hebben gekocht.

Om een bedrijf te waarderen moet je eerst snappen wat het doet. Facebook heeft klanten en gebruikers. Dat onderscheid is belangrijk. Iedereen met een Facebookprofiel is een gebruiker. D gebruiker maakt gratis gebruik van de diensten van Facebook. Facebook is dus een dienstenbedrijf alleen de dienst die het aanbiedt is uniek. Het verbindt mensen. Niet zoals een telefoonmaatschappij maar anders. Het zorgt ervoor dat mensen foto’s met elkaar kunnen delen, of gedachten en interesses. Dat je oude vrienden kan ontdekken. Omdat het eenvoudig en goedkoop is zijn heel veel mensen lid van Facebook. Maar lid zijn betekent nog niet dat je een actieve gebruiker bent.

Je bent pas actief als je iedere dag op Facebook zit en er tijd op doorbrengt. Waarom zou je tijd doorbrengen op Facebook? Niet omdat Facebook je content aanlevert maar omdat je vrienden op Facebook zit. Het is als een soort cirkel. Je vriend zit erop, dus jij zit erop waardoor je vriend er ook meer gaat opzitten. Vul dit aan met wat simpele games en je hebt het product Facebook voor de gebruikers. Een ruimte waar je in aanraking komt met andere mensen, vaak mensen die je echt kent. Wat totaal anders is dat het oude internet alwaar je ofwel informatie las of discussies voerde met onbekenden van over de hele wereld. Facebook is een beetje zoals een school. Iedereen die daar loopt ken je wel van ergens. Een groot dorp zou Zuckerberg zeggen.

Facebook voor de klanten

Hoe leuk Facebook ook is, en vooral hoe gratis het ook is, je bent niet de klant van Facebook. Jij bent eerder de werknemer van het bedrijf. Jij maakt Facebook groot, niet Facebook zelf. Het zijn de gebruikers die de content maken, de foto’s uploaden of de statusupdates plaatsen. Hoe meer gebruikers hoe beter het gaat met Facebook. Die cirkel weet u wel.
Het zijn namelijk die gebruikers die Facebook verkoopt aan zijn klanten. De klanten van Facebook zijn divers. Om te beginnen heb je de standaard bedrijven die reclame maken. Net zoals overal op het internet verschijnt er van tijd tot tijd wat reclame op Facebook. Discreet aan de rechterkant vindt u altijd een klein schermpje met daarin een boodschap. Het bedrijf die deze ruimte koopt is de echte klant van Facebook.

Facebook verkoopt zijn gebruikers aan bedrijven die deze gebruikers nodig hebben om zijn merk te leren kennen en zijn producten te kopen. Beetje zoals een tv zender content maakt(programma’s) om de reclameblokken te onderbreken. Het zijn de adverteerders die de klanten zijn van de tv stations. De kijkers zijn slechts de kijkers. Ook bij Facebook wordt u verkocht. Niet alleen uw internettijd wordt verkocht. Hoe meer u op Facebook zit, hoe meer u pagina’s opent en hoe meer u klikt hoe meer geld Facebook kan vragen aan de adverteerders. Maar ook uw inhoudt is geld waard.

U bent man, student en op zoek naar een vriendin. Kans is groot dat u dus uitgaat, dat u drinkt en dat u let op u persoonlijke hygiëne. Op basis van deze simpele vragen kan Facebook een goudmijn aanboren. Persoonlijke reclame heet zoiets. Wat heeft General Motors eraan om reclame te maken over zijn nieuwe Opel als u geen rijbewijs heeft. Niets. Unilever kan beter zijn Axe reclame op u afsturen om in te spelen op uw behoefte naar een relatie. Als analisten vol lof zijn over Facebook en zeggen dat dit bedrijf meer dan 100 miljard dollar waard is dan komt het door dit systeem. U informatie over u zelf, die inkijk in uw privacy, die is goud waard.

Maar waarom zakt de koers dan?

We kennen dus het bedrijfsprofiel van Facebook. Het lokt gebruikers om die hun informatie en aanwezigheid om te zetten in geld. Simpel gesteld is er voor Facebook dan ook maar een belangrijke parameters: het aantal gebruikers.
Of beter, het aantal actieve gebruikers. Het is daar dat het schoentje potentieel knelt. Wat als de cirkel doorbroken wordt? Wat als Facebook uw aandacht niet langer kan trekken? U niet langer kan verleiden om tijd door te brengen op en informatie te delen met Facebook? Dan stort het verhaal in elkaar als een pannenkoek. Al helemaal als die pannenkoek werd verkocht als taart.

Want dit is het grote probleem. Het aandeel zakt niet omdat Facebook een slecht bedrijf is. Het hierboven omschreven profiel heeft zijn logica en heeft zijn kracht. Alleen zoals bij ieder bedrijf wordt aan het profiel ook een waardering gekoppeld. Hoeveel ben je bereid om te betalen? Volgens de begeleidende banken was u bereid 38 dollar neer te dellen. Volgend de beleggers zelf is 20 dollar redelijker. Maar wat is redelijk? Facebook hoopt rond de 0,46-0,49 dollar winst te maken per aandeel. Indien het gaat om een matuur bedrijf is alles tussen de 10 en de 20 afhankelijk van het bedrijf een logische multiplicator. Bij groeibedrijven durft men al eens richting de 30 op te schuiven. Bij de beursgang was er echter spraken van 82 keer de winst. Indien de winst zou verdubbelen betaalde u nog altijd 41 keer de winst. Vandaag betaald u ongeveer 41 keer de winst, indien nu de winst zou verdubbelen betaald u de redelijke 20 waardering. Met andere woorden als u vandaag het aandeel Facebook koopt hoopt u dat het zijn winst verdubbelt en daarna nog kan groeien. Is dat realistisch?

Facebook verkoopt en verstoot zijn gebruikers

Om te beginnen, we zitten met 955 miljoen mensen reeds op Facebook. In Europa en Noord Amerika is de penetratie reeds enorm maar in Azië kan daar nog wel wat bij. Potentieel gezien kan er dus nog wel wat bijkomen, neem nu tot 1,5 miljard profielen. Dat is een wilde gok. Als je weet dat in Amerika, waar het toch al redelijk lang actief is, dat 60% van de internetgebruikers op Facebook zit mag je dat getal voor de wereld gebruiken. Er zitten ongeveer 2 miljard mensen vandaag op het internet. Als ze die 60% in de gehele wereld halen is 1,5 miljard dus mogelijk. Wetende dat steeds meer mensen op het internet gaan zitten vooral gedreven door de opkomst van smartphones. Echter dat laatste kan een probleem vormen. Probleem nummer één voor Facebook. Mobile gebruikers brengen hun minder op. Logisch ook, de advertentieruimte is kleiner op het schermpje.

We zitten aan 1,5 miljard gebruikers en nu is de vraag, hoeveel verdient Facebook per gebruiker? Het verdient ongeveer 1,28 dollar gemiddeld aan ons. Dat is 3,2 dollar in Amerika waar online advertisment hoog is en 0,55 dollar in Azië waar alles nog in zijn kinderschoenen staat.  Dit getal omhoog krijgen is de volgende manier van Facebook om te groeien. Het moet dus meer geld vragen aan de adverteerders. Dit kan het alleen doen als mensen daadwerkelijk op de reclame klikken en Facebook blijven frequent bezoeken. Want actieve gebruikers is één, het aantal uren dat je doorbrengt op de site is twee. En dat laatste daalt. Probleem twee. Wat kan je doen op Facebook? Wel niet veel buiten het lezen dat een oud klasgenootje het vreselijk warm heeft. Ja je kan spelletjes spelen. Farmville bijvoorbeeld van Zynga. Dat bedrijf dat trouwens meldt dat het niet zo goed gaat.

En dan probleem drie, de huidige gebruikers behouden. Veel jongeren beginnen Facebook beu te worden. Wat ook logisch is, het is een cirkel weet u wel. En mensen zitten niet graag vast als een hamster in een kooi. Er zitten ook veel jongvolwassenen op Facebook. Mensen die het internet kennen, maar die ook begrippen als privacy snappen. Dat een tiener het niet echt bevat dat de gehele wereld zijn leven kan volgen is te begrijpen. Voor mensen met een job, met een kind en met vrienden is het minder leuk dat iedereen alles weet. Privacy is een probleem op Facebook. Het bedrijf wilt meer van ons weten maar wij willen dat het net minder van ons weet. We sluiten ons account af of gebruiker het minder actief. We zijn minder open waardoor het volgen van ons minder nuttig wordt en de cirkel doorbroken wordt.

De waardering van Facebook


We sluiten altijd graag af met een simpele fundamentele analyse. Zal de omzet van Facebook blijven groeien? Waarschijnlijk nog wel een tijdje. Als het de opgesomde problemen aanpakt blijven vooral de kansen over. Voor probleem één werkt het aan een betere mobile applicatie. Het koopt bijvoorbeeld ook Instagram over. Een manier om meer aanwezig te zijn op je smartphone. Die overname was duur maar vergeet niet dat Facebook ongeveer 10 miljard dollar op zijn balans heeft staan. Bijna ¼ van de huidige beurswaarde. Maar de vrees bestaat dat Zuckerberg dit geld gaat gebruiken om overnames te doen die te duur zijn. Uit paniek om de problemen aan te pakken.
Het gekke is, Facebook is een gezond bedrijf. Geen schulden, groeiende omzet, positieve cashflows. Het maakte wel onverwacht verlies bekend in het tweede kwartaal maar operationeel draait alles. Alleen is die waardering zo hoog. Moest Facebook noteren rond 20 keer de winst, ik zou het zeker kopen. Maar vandaag is het te duur. Er is meer kans op teleurstelling dan op positief verrassen.

Het advies is dan ook, en ik ben haast zeker dat de grote aandeelhouders dit volgen, om af te wachten. Indien het de verwachtingen inlost is de huidige koers aanvaardbaar. Gezien de hype die er toch nog altijd wat hangt kan een positief kwartaal meteen ook een opwaartse beweging inhouden. Maar om te kopen is het te vroeg. Alles onder de 20 dollar kan wel interessant worden natuurlijk. Misschien kan het vandaag al bereikt worden als de grote jongens toch zouden beslissen om uit te stappen. Indien u dan de durf en het vertrouwen hebt mag u toeslaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten