Facebook vindt dit niet leuk
De beursgang van Facebook was om meerdere redenen een flop.
Het was technisch gezien een fiasco maar ook financieel ging niet alles naar
wens. De intekenprijs was veel te hoog met als gevolg dat het aandeel sinds mei
ongeveer 45% lager noteert. Vanaf vandaag kan het nog heel wat dieper zakken.
Bij een IPO, een beursgang, zijn er een heleboel regels. Er is bijvoorbeeld de
regel dat de begeleidende banken, dus banken die aandelen initieel aan de man
brengen, geen advies mogen formuleren rondom het aandeel. Deze stille periode
ligt al een tijdje achter ons. Het advies van de banken luidde toen: kopen. Of
in feite houden. De meeste analisten voorspelden dat een koers van rond de 38
dollar ‘normaal’ was. Net de IPO prijs. Wat echter niet langer strookte met de
realiteit, Facebook noteert nu rond de 20 dollar. De meest negatieve analist
vond 25 dollar een bodemkoers. Die man, Daniel Salmon van BMO Capital Research,
zat nog het dichts bij de waarheid van allemaal.
De tweede belangrijke regel is dat bepaalde oude
aandeelhouders, dit zijn aandeelhouders die reeds aandelen bezaten voor de
beursgang, hun aandelen een zekere periode moeten bijhouden. De zogenaamde lock up period. Die periode begint
nu af te lopen. Meer zelfs, vandaag 16 augustus mogen bedrijven zoals Microsoft
en Goldman Sachs hun aandelenpakket vrij verhandelen. Ze kunnen vanaf nu 270
miljoen aandelen op de markt smijten. Tegen februari mag er voor in totaal 1,9
miljard aandelen extra worden gehandeld. Indien al deze investeerders naar de
uitgang hollen kan de koers instorten. Iets dat Facebook zeker iet leuk zal
vinden.
Revolutie op het internet
Waarschijnlijk loopt het allemaal zo een vaart niet. Het is
niet omdat je mag verkopen dat je moet verkopen. De meeste van die
aandeelhouders gaan hun keuzes rationeel bekijken. Hebben we winst, verwachten
we een hogere koers, is er nog hoop…Het zullen de antwoorden op die vragen zijn
die bepalen of er een zondvloed komt. Toevallig zijn die vragen ook belangrijk
voor de vele particuliere beleggers die aandelen Facebook hebben gekocht.
Om een bedrijf te waarderen moet je eerst snappen wat het
doet. Facebook heeft klanten en gebruikers. Dat onderscheid is belangrijk.
Iedereen met een Facebookprofiel is een gebruiker. D gebruiker maakt gratis
gebruik van de diensten van Facebook. Facebook is dus een dienstenbedrijf
alleen de dienst die het aanbiedt is uniek. Het verbindt mensen. Niet zoals een
telefoonmaatschappij maar anders. Het zorgt ervoor dat mensen foto’s met elkaar
kunnen delen, of gedachten en interesses. Dat je oude vrienden kan ontdekken.
Omdat het eenvoudig en goedkoop is zijn heel veel mensen lid van Facebook. Maar
lid zijn betekent nog niet dat je een actieve gebruiker bent.
Je bent pas actief als je iedere dag op Facebook zit en er
tijd op doorbrengt. Waarom zou je tijd doorbrengen op Facebook? Niet omdat
Facebook je content aanlevert maar omdat je vrienden op Facebook zit. Het is
als een soort cirkel. Je vriend zit erop, dus jij zit erop waardoor je vriend
er ook meer gaat opzitten. Vul dit aan met wat simpele games en je hebt het
product Facebook voor de gebruikers. Een ruimte waar je in aanraking komt met
andere mensen, vaak mensen die je echt kent. Wat totaal anders is dat het oude
internet alwaar je ofwel informatie las of discussies voerde met onbekenden van
over de hele wereld. Facebook is een beetje zoals een school. Iedereen die daar
loopt ken je wel van ergens. Een groot dorp zou Zuckerberg zeggen.
Facebook voor de klanten
Hoe leuk Facebook ook is, en vooral hoe gratis het ook is,
je bent niet de klant van Facebook. Jij bent eerder de werknemer van het
bedrijf. Jij maakt Facebook groot, niet Facebook zelf. Het zijn de gebruikers
die de content maken, de foto’s uploaden of de statusupdates plaatsen. Hoe meer
gebruikers hoe beter het gaat met Facebook. Die cirkel weet u wel.
Het zijn namelijk die gebruikers die Facebook verkoopt aan
zijn klanten. De klanten van Facebook zijn divers. Om te beginnen heb je de
standaard bedrijven die reclame maken. Net zoals overal op het internet
verschijnt er van tijd tot tijd wat reclame op Facebook. Discreet aan de
rechterkant vindt u altijd een klein schermpje met daarin een boodschap. Het
bedrijf die deze ruimte koopt is de echte klant van Facebook.
Facebook verkoopt zijn gebruikers aan bedrijven die deze
gebruikers nodig hebben om zijn merk te leren kennen en zijn producten te
kopen. Beetje zoals een tv zender content maakt(programma’s) om de
reclameblokken te onderbreken. Het zijn de adverteerders die de klanten zijn
van de tv stations. De kijkers zijn slechts de kijkers. Ook bij Facebook wordt
u verkocht. Niet alleen uw internettijd wordt verkocht. Hoe meer u op Facebook
zit, hoe meer u pagina’s opent en hoe meer u klikt hoe meer geld Facebook kan
vragen aan de adverteerders. Maar ook uw inhoudt is geld waard.
U bent man, student en op zoek naar een vriendin. Kans is
groot dat u dus uitgaat, dat u drinkt en dat u let op u persoonlijke hygiëne. Op
basis van deze simpele vragen kan Facebook een goudmijn aanboren. Persoonlijke
reclame heet zoiets. Wat heeft General Motors eraan om reclame te maken over
zijn nieuwe Opel als u geen rijbewijs heeft. Niets. Unilever kan beter zijn Axe
reclame op u afsturen om in te spelen op uw behoefte naar een relatie. Als
analisten vol lof zijn over Facebook en zeggen dat dit bedrijf meer dan 100
miljard dollar waard is dan komt het door dit systeem. U informatie over u
zelf, die inkijk in uw privacy, die is goud waard.
Maar waarom zakt de koers dan?
We kennen dus het bedrijfsprofiel van Facebook. Het lokt
gebruikers om die hun informatie en aanwezigheid om te zetten in geld. Simpel
gesteld is er voor Facebook dan ook maar een belangrijke parameters: het aantal
gebruikers.
Of beter, het aantal actieve gebruikers. Het is daar dat het
schoentje potentieel knelt. Wat als de cirkel doorbroken wordt? Wat als
Facebook uw aandacht niet langer kan trekken? U niet langer kan verleiden om
tijd door te brengen op en informatie te delen met Facebook? Dan stort het verhaal
in elkaar als een pannenkoek. Al helemaal als die pannenkoek werd verkocht als
taart.
Want dit is het grote probleem. Het aandeel zakt niet omdat
Facebook een slecht bedrijf is. Het hierboven omschreven profiel heeft zijn
logica en heeft zijn kracht. Alleen zoals bij ieder bedrijf wordt aan het
profiel ook een waardering gekoppeld. Hoeveel ben je bereid om te betalen?
Volgens de begeleidende banken was u bereid 38 dollar neer te dellen. Volgend
de beleggers zelf is 20 dollar redelijker. Maar wat is redelijk? Facebook hoopt
rond de 0,46-0,49 dollar winst te maken per aandeel. Indien het gaat om een
matuur bedrijf is alles tussen de 10 en de 20 afhankelijk van het bedrijf een
logische multiplicator. Bij groeibedrijven durft men al eens richting de 30 op
te schuiven. Bij de beursgang was er echter spraken van 82 keer de winst.
Indien de winst zou verdubbelen betaalde u nog altijd 41 keer de winst. Vandaag
betaald u ongeveer 41 keer de winst, indien nu de winst zou verdubbelen betaald
u de redelijke 20 waardering. Met andere woorden als u vandaag het aandeel
Facebook koopt hoopt u dat het zijn winst verdubbelt en daarna nog kan groeien.
Is dat realistisch?
Facebook verkoopt en verstoot zijn gebruikers
Om te beginnen, we zitten met 955 miljoen mensen reeds op
Facebook. In Europa en Noord Amerika is de penetratie reeds enorm maar in Azië kan
daar nog wel wat bij. Potentieel gezien kan er dus nog wel wat bijkomen, neem
nu tot 1,5 miljard profielen. Dat is een wilde gok. Als je weet dat in Amerika,
waar het toch al redelijk lang actief is, dat 60% van de internetgebruikers op
Facebook zit mag je dat getal voor de wereld gebruiken. Er zitten ongeveer 2
miljard mensen vandaag op het internet. Als ze die 60% in de gehele wereld
halen is 1,5 miljard dus mogelijk. Wetende dat steeds meer mensen op het
internet gaan zitten vooral gedreven door de opkomst van smartphones. Echter
dat laatste kan een probleem vormen. Probleem nummer één voor Facebook. Mobile
gebruikers brengen hun minder op. Logisch ook, de advertentieruimte is kleiner
op het schermpje.
We zitten aan 1,5 miljard gebruikers en nu is de vraag,
hoeveel verdient Facebook per gebruiker? Het verdient ongeveer 1,28 dollar
gemiddeld aan ons. Dat is 3,2 dollar in Amerika waar online advertisment hoog
is en 0,55 dollar in Azië waar alles nog in zijn kinderschoenen staat. Dit getal omhoog krijgen is de volgende manier
van Facebook om te groeien. Het moet dus meer geld vragen aan de adverteerders.
Dit kan het alleen doen als mensen daadwerkelijk op de reclame klikken en
Facebook blijven frequent bezoeken. Want actieve gebruikers is één, het aantal
uren dat je doorbrengt op de site is twee. En dat laatste daalt. Probleem twee.
Wat kan je doen op Facebook? Wel niet veel buiten het lezen dat een oud
klasgenootje het vreselijk warm heeft. Ja je kan spelletjes spelen. Farmville
bijvoorbeeld van Zynga. Dat bedrijf dat trouwens meldt dat het niet zo goed
gaat.
En dan probleem drie, de huidige gebruikers behouden. Veel
jongeren beginnen Facebook beu te worden. Wat ook logisch is, het is een cirkel
weet u wel. En mensen zitten niet graag vast als een hamster in een kooi. Er
zitten ook veel jongvolwassenen op Facebook. Mensen die het internet kennen,
maar die ook begrippen als privacy snappen. Dat een tiener het niet echt bevat
dat de gehele wereld zijn leven kan volgen is te begrijpen. Voor mensen met een
job, met een kind en met vrienden is het minder leuk dat iedereen alles weet.
Privacy is een probleem op Facebook. Het bedrijf wilt meer van ons weten maar
wij willen dat het net minder van ons weet. We sluiten ons account af of
gebruiker het minder actief. We zijn minder open waardoor het volgen van ons
minder nuttig wordt en de cirkel doorbroken wordt.
De waardering van Facebook
We sluiten altijd graag af met een simpele fundamentele
analyse. Zal de omzet van Facebook blijven groeien? Waarschijnlijk nog wel een
tijdje. Als het de opgesomde problemen aanpakt blijven vooral de kansen over.
Voor probleem één werkt het aan een betere mobile applicatie. Het koopt
bijvoorbeeld ook Instagram over. Een manier om meer aanwezig te zijn op je
smartphone. Die overname was duur maar vergeet niet dat Facebook ongeveer 10 miljard
dollar op zijn balans heeft staan. Bijna ¼ van de huidige beurswaarde. Maar de
vrees bestaat dat Zuckerberg dit geld gaat gebruiken om overnames te doen die
te duur zijn. Uit paniek om de problemen aan te pakken.
Het gekke is, Facebook is een gezond bedrijf. Geen schulden,
groeiende omzet, positieve cashflows. Het maakte wel onverwacht verlies bekend
in het tweede kwartaal maar operationeel draait alles. Alleen is die waardering
zo hoog. Moest Facebook noteren rond 20 keer de winst, ik zou het zeker kopen.
Maar vandaag is het te duur. Er is meer kans op teleurstelling dan op positief
verrassen.
Het advies is dan ook, en ik ben haast zeker dat de grote
aandeelhouders dit volgen, om af te wachten. Indien het de verwachtingen inlost
is de huidige koers aanvaardbaar. Gezien de hype die er toch nog altijd wat
hangt kan een positief kwartaal meteen ook een opwaartse beweging inhouden. Maar
om te kopen is het te vroeg. Alles onder de 20 dollar kan wel interessant
worden natuurlijk. Misschien kan het vandaag al bereikt worden als de grote
jongens toch zouden beslissen om uit te stappen. Indien u dan de durf en het
vertrouwen hebt mag u toeslaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten