Annus Horribilis
Het Nederlands bedrijf Koninklijke Philips is het bewijs dat
een sterke balans cruciaal is voor ieder bedrijf. Ondanks het feit dat deze
oude heer marktleider is in de meeste van zijn activiteiten gaat het doorheen
een woelige periode. Philips is opgebouwd rondom drie peilers, normaal verwacht
je dan een stevig en stabiel bedrijf. Maar een samenloop van omstandigheden
zorgde voor heel wat operationele druk. De consumentenafdeling produceert
allerlei zaken gaande van tandenborstels tot televisietoestellen. De Westerse
consument bespaart echter hierop en de Aziatische bedrijven produceren heel wat
goedkoper. Vooral in de televisiebusiness boerde Philips jaar na jaar
achteruit. De divisie Healthcare lijkt op het eerste zicht defensief maar in
feite is ook deze afdeling cyclisch. Het hangt grotendeels af van investeringen
van overheden en terugbetalingen van ziekenfondsen. Koppel dit aan het feit dat
Philips moet vechten om iedere morzel technologische voorsprong en je hebt een
risicovolle industriële activiteit. De naam Philips verbinden de meeste mensen
nog altijd met verlichting, de derde poot van het bedrijf. Ook hier duiken er
heel wat problemen op. Om te beginnen is er de moordende concurrentie uit Azië
alsook de switch van gloeilampen naar nieuwe manieren van verlichten. Koppel
dit aan een zwakke bouwmarkt en ook deze activiteit staat onder druk. Ondanks
de sterke merknaam, de sterke producten en de sterke reputatie en marktpositie ging
Philips de afgelopen jaren doorheen woelig weer.
De omzet stagneerde en de winst verdween volledig in 2011.
Meer dan 1 miljard euro verlies werd er gedraaid. Niet alleen vanwege een pak
herstructureringslasten maar ook de cashflow zakte tot een dieptepunt vanwege
verliezen binnen de televisieafdeling. Een jaar om vlug te vergeten.
Het keerpunt?

De eerste kwartaalcijfers tonen dat dit bedrijf geen vogel
voor de kat is. Om te beginnen worden de
problemen aangepakt. De verlieslatende
tv afdeling werd voor 70% afgestoten, waardoor nog maar 30% van het verlies op
de balans van Philips verschijnt. Het is de bedoeling dat deze afdeling op
termijn weer winst gaat maken. De andere afdelingen draaien echter wel op volle
toeren. Consumenten groeit nominaal met 3% gedreven door de groeilanden die
steeds belangrijker worden voor Philips. Dat in Europa de consument nog altijd
spaarzaam is wordt voldoende gecompenseerd door de groeiende middenklasse in
China en India, markten alwaar Philips met dubbele cijfers groeit.

Het bedrijf mikt vooral op Healthcare voor de toekomstige
groei. Deze divisie doet het goed. Met een groei van 12% en een stijgende marge.
Met de aanstormende vergrijzing en een stevig orderboek kan deze afdeling het
gouden ei worden van Philips.
Verlichting blijft nog een probleem, er is nog altijd groei
maar de rendabiliteit staat onder druk. De overschakeling naar LED moet Philips
weer een wereldleider maken in deze sector maar zoiets vraag tijd.
Eerste kwartaal 2012

Conclusie
Philips is de afgelopen maanden te zwaar afgestraft, de
reactie op de goede cijfers was dan ook positief. De waardering blijft gezond.
Netto een dividendrendement van 3,2%, je betaald ongeveer 1,1 keer de
boekwaarde en de winst zit weer in de lift. Dit bedrijf doorgaat nog altijd een
transitie waardoor een terugval van de koers nog altijd mogelijk is. Probeer
dan ook gespreid in te stappen. Het kan na de euforie terugvallen tot ongeveer
14 euro maar ook 14,5 is een mooi instap moment. Het is alvast een feit dat
indien de transitie lukt dit bedrijf vertrokken is voor een rit omhoog. Het
bedrijf zelf verwacht tegen midden 2013 klaar te zijn hiermee. Voor beleggers
is de opdracht dan ook duidelijk, instappen alvorens de goede cijfers komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten