Danone in het kort
Iedereen kent de naam Danone wel. Van de reclame op tv, van
uw eigen winkelkarretje of van de ontbijttafels in de hotels. De allersimpelste
vuistregel op de beurs is: beleg in wat je kent. En Danone beantwoord volledig
aan die eis. Maar er zijn wel nog vuistregels te volgen.
Danone is een bedrijf dat leeft bij gratie van de consument.
Indien deze bereid is om geld uit te geven dan zal Danone het goed doen. Natuurlijk
zal de consument niet in eerste instantie besparen op zijn voeding, maar toch. Een
negatief consumentenvertrouwen zal altijd wegen op Danone. Niet dat Danone geen
troeven heeft om de klanten aan zich te binden. Het is actief in vier sectoren.
Om te beginnen is het wereldwijd actief in zuivelproducten. Het maakt en
verkoopt zaken zoals yoghurt en haalt hieruit 58% van zijn omzet in 2011.
Zuivelproducten spelen in op een algemene trend dat mensen alsmaar gezonder
gaan leven en de resultaten zijn dan ook behoorlijk. Al moet hier worden
opgemerkt dat de grondstoffenprijzen zwaar wegen op de marges. Danone voert
prijsverhogingen door om deze te counteren maar dit weegt op de verkochte
volumes.
Het bedrijf maakt en verkoopt ook babyvoeding. Deze afdeling
haalt de hoogste bedrijfsmarges met cijfers rondom de 20%. Ook de kleinere medische
afdeling draait rond de 20% marges. Deze twee afdelingen zijn gezegd met enkele
sterke verkoopargumenten. Op kinderen bespaart men niet en wilt men altijd het
beste voor. Ook medische voeding is een sector waar witte producten niet bepaald
populair zijn.
De laatste divisie is de waterafdeling. Deze afdeling presenteert
de hoogste groeicijfers maar heeft als nadeel dat er heel wat substituten
bestaan voor water in flessen.
Al bij al heeft Danone een gebalanceerde portfolio met
sterke merken en vooral producten die standaard deel uitmaken van onze manier
van leven. Toch slaagt de crisis genadeloos toe.
De winstwaarschuwing
Enkele dagen geleden kwam Danone met een waarschuwing: de
omzet zal nog groeien maar de winstmarge niet meer. Dit komt niet als een
verrassing. In het Westen bespaart de consument, dit weegt op de volumes en
Danone moet alle zeilen bijzetten om klanten te behouden. Dit doet het bedrijf
via het verlagen van prijzen. Hetgeen echter problematisch is in de huidige
context. Het bedrijf spreekt zelf van een paradox. De grondstoffen hun prijzen
stijgen en toch daalt de vraag. De reden ligt bij de groeilanden, deze groeien
nog altijd. Alwaar het Westen steeds meer op zijn tellen moet passen ligt de
consument in China minder wakker van economische problemen. Danone verkoopt nog
altijd flessenwater in Indonesië maar niet meer in Spanje. De winstwaarschuwing
moet dan ook worden gezien als een tijdelijk probleem. De prijzen en volumes in
Europa gaan onder druk blijven staan alwaar de vraag in de groeilanden hoog zal
blijven en de grondstoffen duur. Dit creëert tijdelijke druk op de marges.
De situatie bij Danone is zeker niet alarmerend. De EBIT
marge ligt rond de 14%, een daling van een halve percent blijft een degelijk
resultaat. Indien de omzet blijft groeien, met 5 tot 7%, zal de winst zelfs
hoger liggen dan afgelopen jaar. Echter indien de omzet blijft dalen in Europa
kan het wel snel de verkeerde kant uitgaan. Op de crisis in de Eurozone heeft
Danone geen impact en reclame en promoties kunnen niet iedere klant blijven
overtuigen. Het bedrijf kiest er dan ook voor om meer en meer zijn blik te
richten op de rest van de wereld. Een keuze die we alleen kunnen aanmoedigen.
Voor Danone is Amerika trouwens een onontgonnen gebied. Het klinkt idioot maar
Griekse Yoghurt verkopen als zoete broodjes over de grote plas. Waar de Spaanse
consument, Spanje is één van de kernlanden van Danone, bespaart wegens de
Eurocrisis wint Danone marktaandeel en omzet in de VSA dankzij een Grieks
product. Maar de echte groei haalt het bedrijf echter uit de echte groeilanden
genre Brazilië en China. En Rusland. Met de overname van Unimilk is Rusland één
van de belangrijkste afzetmarkten van melkproducten.
De uitdagingen van Danone zijn simpel: stijgende
grondstofprijzen en een permanente oorlog om de portemonnee van de consument. De antwoorden die het bedrijf formuleert zijn
ook standaard. Meer innoveren en de groei opzoeken in opkomende regio's. Wat
maakt dan Danone leuker of interessanter dan concurrenten zoals Unilever of
Nestlé? Het antwoord moet niet worden gezocht in hun bedrijfsactiviteiten, die
zijn gewoon oerdegelijk, maar in hun waardering. De winst per aandeel zal zeker
boven de 3 euro blijven. Daar verandert de winstwaarschuwing niet erg veel aan.
Dit waardeert het bedrijf aan ongeveer 15 keer de winst. Wat voor een stabiele
onderneming behoorlijk is. Het bedrijf heeft een schuldgraad van ongeveer 50%
en ondanks een recente grote overname is de verhouding cashflow/schulden maar
1,8. Allemaal sterke argumenten alsook het alsmaar stijgende dividend.
Met Danone koopt u een bedrijf dat inzet op de toekomst en
beschikt over een voorspelbare toekomst. De waardering is niet overdreven maar
probeer het toch op te vangen aan koersen lager dan 45 euro. Ondanks de crisis,
die zeker nog niet over is, houdt het bedrijf stand. In tijden van crisis moet
je altijd proberen om veilige bedrijven op te zoeken die meedalen met de meute.
De reactie op de winstwaarschuwing was overdreven gezien de toch nog altijd
stijgende omzet en het feit dat de groeilanden steeds belangrijker worden. Geen
aandeel waarbij je rijk wordt maar wel een stabiele factor voor je
portefeuille. Profiteer van de huidige toestand op de beurs om te op te pikken
voor de lange termijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten