De Europese Retailsector
Retail is zo één van die defensieve sectoren waarbij er toch
wat addertjes onder het gras zitten. Carrefour en Delhaize kwamen vandaag met
zwakke cijfers. Colruyt gaat al een tijdje door het stof. De reden is
eenvoudig, de marges van deze bedrijven zijn laag. Het gemiddelde ligt rond de
5%. De lage marges zijn een gevolg van de economische malaise. De prijzen van
allerlei producten blijven stijgen, denk maar aan olie. Terwijl de overheden
besparen en de consument onzeker is. Hierdoor kunnen retailers niet iedere
prijsstijging doorreken.
Voor Delhaize voelt dit. Het lanceerde in België een
prijzenoffensief maar zag hierdoor zijn marge dalen van 4,9% tot 4,8%. Dit
lijkt niet veel maar het offensief is nog maar net begonnen. In de VS zijn ze
al langer bezig met een offensief. Hun Food Lion winkels zagen de marges van
5,4% dalen tot 4,8%. Het mag duidelijk zijn, dalende marges bij stabiliserende
omzetten geeft dalende winst. Natuurlijk blijven deze bedrijven winstgevend
alleen ze zijn niet zo defensief als ze lijken. Een prijzenoorlog kan hun
marges zo doen verdwijnen. Dit is de reden waarom Colruyt zo onder druk staat,
dit bedrijf heeft bijna geen vet in zijn organisatie waardoor verdere
besparingen quasi onmogelijk zijn. Delhaize hoopt wel via een reorganisatie de
prijzen verder op te krikken maar zulke dingen kosten tijd.
Het aandeel Delhaize staat al lange tijd onder druk. Toch is
die druk overdreven. Zoals gezegd maakt het bedrijf nog altijd winst, de
boekwaarde bedraagt 53 euro per aandeel de winst van 4,71 euro per aandeel is
ook stevig en het dividend werd verhoogt tot 1,76 euro per aandeel.
Fundamenteel is het dus zeer goedkoop waardoor nu verkopen geen enkele reden
heeft. Maar retailers zijn bedrijven zoals een ander. Het zijn niet die
defensieve bedrijven meer waarin het veilig beleggen is. Raadzaamheid is hier
ook geboden.
Ahold en Tesco zijn de favorieten in deze sector. Ahold
vanwege zijn sterke balans, indien het slecht gaat met de marges heeft dit
bedrijf de ruimte om dit zonder kleerscheuren te overleven. Tesco daarentegen
doet iets wat bijna geen enkele retailer nog kan doen, het groeit. Omzetgroei
is cruciaal om de winst op peil te houden in een markt met krappe marges.
Bedrijven zoals Carrefour en Colruyt hebben op dit moment alle momentum tegen
wegens enkele operationele tegenvallers. Van die twee is Carrefour wel het
goedkoopst en dus interessanter. Delhaize lijkt fundamenteel de goedkoopste en
heeft daarom een beperkter dalingsrisico. Als belegger moet je echter niet
alleen naar het aandeel kijken maar ook naar het bedrijf en dan is Tesco de
winnaar.
Heb Delhaize begin februari aan 42,8 gekocht. Dacht toen dat dit zowat de bodem was maar vandaag staan ze op 37,23! Wacht rustig af, straks dividend opstrijken en verwacht dr betere Amerikaanse economie + herstructurering die Delhaize doorvoerde betere cijfers dit jaar. Houd het zeker bij, als het moet enkele jaren.
BeantwoordenVerwijderenPS: proficiat met deze leuke site
Delhaize staat inderdaad het goedkoopst van de retailers en blijft achter op een Ahold bijvoorbeeld. Maar een Delhaize zou ik op lange termijn zeker bijhouden, die goedkope waardering is deels terecht maar legt ook een bodem onder de koers. En zoals je terecht aanhaalt, veel moet het niet stijgen met dank aan het mooie dividend.
BeantwoordenVerwijderen