Storm op zee
De Belgische retailgroep Delhaize zit in zwaar weer op de
beurs. Aanleiding voor de crash zijn de zwakke kwartaalcijfers. Delhaize zit in
een transformatie net zoals zoveel retailers. De grondstofprijzen stijgen
waardoor de producenten van levensmiddelen hun prijzen willen verhogen.
Delhaize zit dus met stijgende input costs en heeft slechts twee opties: die
door reken of hun marges verlagen.
Hier ging Delhaize in de fout door de prijzen in Amerika,
hun belangrijkste markt, te willen verhogen om alzo hun lagere marges daar te
beschermen. Natuurlijk heeft dit gevolgen gehad voor hun marktaandeel, de
klanten in Amerika zijn wegens de moeilijke economische periode kieskeurig.
Delhaize verloor heel wat klanten in die regio en kondigde daarom een nieuwe
strategie aan. Hun New Game Plan. Dit houdt in dat ze kosten gaan besparen en
dat vrijgekomen kapitaal gaan gebruiken om hun prijzen te doen zakken om alzo
de klanten terug te winnen. Dit alles werd aangekondigd in de loop van 2011. De
analisten verwachten dus dat deze nieuwe wind het bedrijf deugd zal doen.
Echter de eerste kwartaalcijfers tonen een ander verhaal.
Voor retailers wordt er gekeken naar de zogenaamde
vergelijkbare omzetgroei. Dit is de omzetgroei in winkels die langer dan een
jaar open zijn. In de VSA was deze omzetevolutie – 0,6% en in België 0,9%. Een
positief ingesteld iemand zou deze daling in omzet kunnen wijten aan de
prijsverlagingen die Delhaize doorvoert. Inderdaad, echter Delhaize liet zijn
prijzen dalen om meer klanten aan te trekken. Dit is nodig omdat de vaste
kosten(personeel, huurprijzen, onderhoud…) niet zomaar meedalen. Lagere prijzen
zonder extra klanten betekend druk op de marges. Met een marge van 3,5% in het
eerste kwartaal doet Delhaize heel wat slechter dan de 4,5% een jaar geleden.
New Game Plan
Hun New Game Plan werkt dus niet. Om te beginnen de prijsverlagingen die ze moeten doorvoeren om klanten terug te winnen kost hun heel wat geld, de kostenbesparende maatregelen ook. Meer dan 165 miljoen euro herstructureringskosten heeft Delhaize genomen in het eerste kwartaal. Hetgeen er voor zorgde dat de gehele groep tien miljoen euro in het rood dook. Wederom, herstructureren hoeft geen ramp te zijn maar dan moet de herstructurering wel vruchten afwerpen.
Food Lion, de Amerikaanse naam voor de Delhaize winkels,
wilt zichzelf heruitvinden en volgens Delhaize werpt deze transformatie
vruchten af, deze transformatie is in feite simpel: verlaag de prijzen. Dat
zoiets weegt op de marges is logisch. Of dit vruchten afwerpt weet niemand.
Bedrijven als Wall Mart zitten ook niet stil en het is maar de vraag hoe ver
men de prijzen kan laten dalen. De producenten gaan alvast niet te veel willen
inbinden en de grondstofprijzen gaan niet dalen. Kosten besparen heeft ook zijn
grenzen. Delhaize mikt op 500 miljoen euro, echter ze zeggen zelf dat het
merendeel hiervan reeds is voltooid. Niet moeilijk aangezien het merendeel
moest komen van winkelsluitingen, niet bepaald een groeistrategie. Verder wilt het meer en meer specifieke discounters oprichten zoals Bottom Dollar Food in de Verenigde Staten. Winkels die focussen op lage prijzen en minder op een aangename winkelervaring. Maar ondanks de besparing op muziek blijven de marges in dit type winkels laag.
Ruimte voor groei?
Er is ook goed nieuws, Delhaize heeft namelijk een grote
overname gedaan afgelopen jaar in een groeiregio: de Balkan. Ongeveer 485
winkels en 1,3 miljard euro extra omzet heeft de groep zich zo gekocht in een
regio die inderdaad groeit. Er is hier wederom een nadeel, de marges liggen
triestig laag. Ja dit is deels het gevolg van hoge investeringen maar dit houdt
risico’s in. Delhaize is een groep die op te veel fronten aan het strijden is.
Het moet in Amerika zijn winkels rebranden, van dure winkels naar
goedkoop. Dit gaat geld kosten. Het gaat
ook zijn winkels moderniseren en er nieuwe openen waar er nog groei is.
Wederom, kosten. In België wordt het aangevallen door Albert Heijn maar ook
Colruyt zit niet stil. Ook hier mikt men
op de lancering van discount winkels om de groei aan te zwengelen. Het bedrijf
investeert dus massaal veel geld, de vraag is hoelang ze dit kunnen volhouden.
De schuldgraad ligt dicht bij de 50%, zoveel ruimte voor foutjes is er dus niet
echt. Met ook nog eens flinterdunne marges zit dit bedrijf echt in de hoek waar
de klappen vallen. Plus deze nieuwe regio's bevatten ook de oude activiteiten in Griekenland, niet bepaald een groeiland, en zijn in omvang betrekkelijk klein. De omzet en de winst van Delhaize zijn vooral afkomstig uit de Verenigde Staten, net daar waar het bedrijf het lastig heeft.
Wat met het aandeel?
Is er dan nog een toekomst? Ja zeker. Zoals bij ieder
herstructureringsverhaal heb je believers en non believers. De klanten lokken
met goedkope prijzen is een strategie die werkt, maar tijd vergt. Indien
Delhaize dit consistent volhoudt kan het zijn marktaandeel doen stijgen. Het
bedrijf zelf blijft alvast hoopvol. Ondertussen betaald men een deftig dividend
van 1,76 euro bruto. Of een rendement van om en bij de 5,5%. Men heeft dit
dividend onlangs opgetrokken, hetgeen kan gezien worden als een teken van
vertrouwen. Met een koers van 31,5 euro en een eigen vermogen van meer dan 50
euro noteert het aandeel ook niet duur. De nettowinst zal dit jaar nog laag
blijven vanwege de herstructureringskosten en ook de volgende jaren gaan de
marges laag blijven, maar een winst van meer dan 4 euro per aandeel zit in de
mogelijkheden, hetgeen een lage koers/winstverhouding geeft.
Delhaize is een aandeel dat zwaar afgestraft is, het slechte
nieuws zit in de koers. Echter dit wilt niet zeggen dat bij extra slecht
nieuws(slechte halfjaarcijfers, economische verslechtering, beurscrisis,…) het
aandeel niet nog een pak rammel kan krijgen. Indien hun plannen lukken dan koop
je het aandeel op een zeer laag niveau maar hiervoor moet je geduld hebben. Dit
jaar lijkt verloren voor de groep maar met hun aanwezigheid in de Balkan en de
toch wel bemoedigende prestaties van de Amerikaanse economie kan het op termijn
zeker profiteren van de gedane investeringen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten